Program wychowania przedszkolnego „Planeta dzieci. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości” gwarantuje realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stanowiącą załącznik do rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r.
Autorka oparła program o teorię najwybitniejszych psychologów: Lwa Wygotskiego, Jean’a Piageta i Jerome’a S. Brunera. Program podkreśla istotę podmiotowego, indywidualnego podejścia do dziecka. Uczula nauczycieli, że jednym z ich najważniejszych
Opinia merytoryczno-dydaktyczna | Planeta dzieci. Program wychowania przedszkolnego zadań jest pomóc dziecku rozpoznać swoje predyspozycje, rozwijać wiarę w swoje możliwości, wzmacniać samoocenę oraz budować poczucie sprawczości. W programie, do osiągnięć dziecka na koniec wychowania przedszkolnego, zawartych w podstawie programowej, zostały dopisane treści edukacyjne oraz szczegółowe cele kształcenia. Cele te zostały podzielone na cztery etapy, zgodnie z grupami wiekowymi: dla 3-latków, 4-latków, 5-latków i 6-latków. Całość została przejrzyście zobrazowana w tabeli. Jak podkreśla autorka, podział ten jest umowny i jedynym kryterium doboru celów i treści nauczania oraz wymagań stawianych dziecku powinny być jego możliwości rozwojowe. Jednak dzięki takim wskazówkom nauczyciel trafnie dobierze zadania, eksperymenty czy prace manualne do poziomu rozwoju psychofizycznego dziecka. Takie uszczegółowienie zapisów zawartych w podstawie programowej ułatwia również planowanie pracy z dzieckiem oraz prowadzenie obserwacji pedagogicznych.
W programie zaprezentowane jest holistyczne podejście do rozwoju dziecka. Autorka zwraca uwagę na fakt, że nauczyciel powinien z taką samą uwagą podchodzić do rozwoju fizycznego i umysłowego, jak i do społecznego i emocjonalnego. Program kładzie duży nacisk na wychowanie do wartości. Czasy, w których żyjemy, wymagają takiego nauczania, ponieważ w społeczeństwie istotne, uniwersalne wartości są coraz rzadziej przestrzegane, tracą na znaczeniu. W programie zostały podane przykładowe treści edukacyjne związane z wartościami, które warto zrealizować z dziećmi. Wymienione w przystępnej tabeli treści dotyczą m.in. takich wartości jak: szacunek dla drugiego człowieka, jego poglądów, tolerancja dla inności, przyjaźń, kreatywność, pracowitość, prawdomówność, dobre maniery, odwaga, miłość, mądrość, rodzina, współpraca. W programie znajdują się także przykładowe scenariusze zajęć o wartościach, które mogą zainspirować nauczycieli do organizowania zajęć o podobnej tematyce.
Program ma poradnikowy charakter. Znajdują się w nim wskazówki, w jaki sposób warto realizować cele wychowawcze. Nauczyciele realizujący ten materiał dowiedzą się także więcej na temat koncepcji Pozytywnej Dyscypliny. W programie nauczyciel znajdzie porady: jak nauczyć dzieci samodzielnego rozwiązywania konfliktów; w jaki sposób ustalać z dziećmi zasady, by wszyscy ich przestrzegali; jakie metody, formy i narzędzia pracy zastosować, aby zmotywować dzieci do pracy; a nawet jak dobierać słowa, aby dziecko poczuło się bezpiecznie w przedszkolu, było twórcze.
Ze względów organizacyjnych w przedszkolach coraz częściej tworzone są grupy zróżnicowane wiekowo, co stanowi wyzwanie dla nauczycieli w nich pracujących. W programie nauczyciel znajdzie podpowiedzi: w jaki sposób organizować zajęcia w grupie mieszanej; jakie aktywności warto przeprowadzić z całą grupą, a jakie indywidualnie; czego dzieci młodsze mogą uczyć się od starszych, a czego dzieci starsze od młodszych; jak mogą być zalety pracy w takiej grupie.
W programie zawarte są także wskazówki dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej: komu należy udzielić takiej pomocy oraz w jaki sposób, jakie zadania w związku z tym ma nauczyciel, a jakie dyrektor przedszkola. W publikacji nauczyciel i dyrektor znajdą także przykładowe narzędzia do monitorowania realizacji podstawy programowej. W programie znajdują się podpowiedzi, jakich narzędzi warto używać i jakie dokumenty należy systematycznie wypełniać, aby proces ten przebiegał bezproblemowo.
Wielu nauczycieli jako jedną z najtrudniejszych części swojej pracy postrzega współpracę z rodzicami. Autorka programu podpowiada, w jaki sposób zbudować z rodzicami dobrą relację, aby kierunek oddziaływań pedagogicznych był spójny. Zachęca m.in. do tutoringu rodzinnego, szczegółowo opisując jak go stosować w codziennej pracy.
„Planeta dzieci. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości” jest programem na tyle elastycznym, że można go modyfikować, dostosowując go do potrzeb i możliwości swojej grupy przedszkolnej.
Małgorzata Szczęsna
nauczycielka dyplomowana,
autorka programów wychowania przedszkolnego
Nauczycielki w naszym przedszkolu realizują również własne projekty opracowane na potrzeby przedszkola, a zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną:
• Ogólnopolski Projekt edukacyjny "Miasto w oczach dziecka"- prowadzi T. Ulanowska
• Projekt własny edukacji zdrowotnej dla dzieci w wieku przedszkolnym: „Promocja zdrowia”
Autorka: T. Ulanowska
• Projekt własny edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym: "Bezpiecznie, zdrowo na sportowo metodami aktywnymi" Autorka: B. Marcinkowska
• "Gramy zmysłami" - Ogólnopolski Projekt edukacyjny- prowadzi Magdalena Sobczak
• Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 - prowadzi Grażyna Niebielecka
• „Zabawy z angielskim" - Projekt własny edukacyjny z języka angielskiego - prowadzi Magdalena Sobczak
• „Przedszkolaku – przyroda Cię potrzebuje” - Program edukacyjny dla przedszkoli: grupa 6-latków - prowadzi KPN - regulamin pdf