Kochane Króliczki, drodzy Rodzice

Kategoria:

Książki były dla nas wszystkich przez ostatnie dni głównym tematem. Staraliśmy się wspólnie rozbudzić w przedszkolakach zainteresowania czytelnicze i mamy nadzieję, że nam się to udało. Mimo utrudnionego kontaktu, dzięki inicjatywie Rodziców, powstaje wspólna, grupowa książeczka o przygodach Królika Kryształka. Jest już nawet projekt okładki, a wszystkim dzieciom, biorącym udział w konkursie plastycznym serdecznie dziękujemy.
Obecny tydzień chciałybyśmy poświęcić kształtowaniu postaw patriotycznych, do czego pięknym wstępem były na pewno uroczystości minionych dni – święto flagi oraz rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Polska to mój dom – tak brzmi temat rozpoczynającego się tygodnia. Pokażmy dzieciom i utrwalajmy z nimi znajomość symboli narodowych: flagi, hymnu i godła. Otwórzmy mapę Polski, by rozbudzić ciekawość poznawczą.

1. Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy (popularnie zwany Kto Ty jesteś? – Polak mały).
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.

2. Symbole narodowe – poszukajmy w internecie zdjęć godła i flagi Polski, pokolorujmy wybrany obrazek.

3. Mazurek Dąbrowskiego – powtórzmy z dzieckiem słowa hymnu, przypomnijmy, jaką postawę należy przyjąć podczas jego słuchania, czy śpiewania i zaśpiewajmy go razem – pokazując na własnym przykładzie. Melodię znajdziecie na YouTube.

4. Zabawa z monetami – pozwólmy dzieciom przyjrzeć się bliżej monetom i banknotom,na których również – podobnie jak na godle – widnieje wizerunek orła w koronie. Spróbujmy pobawić się w rozpoznawanie wartości ich nominałów, dodawajmy i odejmujmy kwoty, np. podczas zabawy w sklep, czy bank.

5. Mapa Polski – pokażmy dziecku, gdzie znajduje się na mapie Szklarska Poręba, przy okazji utrwalając swój adres. Pokażmy też Jelenią Górę i inne znane dziecku miejscowości, w których mieszka ciocia, czy babcia. Zaznaczmy np. trasę nad morze, czy w inne miejsce, wybrane przez dziecko. Pokażmy również Warszawę – wskazując, że jest to stolica Polski oraz Wisłę – królową polskich rzek.

6. J jak jeleń – poznajemy literę J, j podczas zabaw językowych. Wyszukujemy wyrazy
rozpoczynające się głoską [j]. Z tymi wyrazami układamy zdania, możemy je dzielić na sylaby, liczyć je. Pokazujemy dziecku jak wygląda J i j – w książce, gazecie. Zapisujemy je dziecku na kartce, prosimy, żeby spróbowało odwzorować. Czynność tę powinno wielokrotnie powtórzyć.

7. Znamy polskie legendy – oczywiście jak zawsze zachęcamy do wspólnego czytania. Tym razem możemy dziecku każdego dnia przeczytać inną legendę, którą można znaleźć w internecie. Może to być Legenda o Bazyliczku, o Wawleskim Smoku, o Złotej Kaczce, o Poznańskich Koziołkach, o Popielu, którego zjadły myszy. Przeczytać możemy o Piaście Kołodzieju, o Lechu, Czechu i Rusie, a także o Warsie i Sawie. W trakcie czytania objaśniajmy trudne wyrazy, a po przeczytaniu porozmawiajmy o przeczytanej legendzie.

8. Ilustracja do wybranej legendy – oczywiście prosimy o podzielenie się wytworami dziecięcych prac w formie zdjęć.

9. Polskie pejzaże – malujemy, rysujemy to, co nam w duszy gra. Poprośmy, by na swojej pracy dziecko umieściło flagę Polski.
10. Narodowy quiz – zadajemy pytania, dziecko ma odpowiedzieć tak/nie.
Zdania:
–– Moją ojczyzną jest Polska.
–– Godłem Polski jest orzeł w koronie.
–– Ojczyzna to miasto.
–– Godło to biało–czerwony materiał.
–– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.
–– Polska to nasza stolica.
Pytania mogą dotyczyć również przeczytanych legend, czy też wyrazów na głoskę [j].
Nie zapominajmy o codziennej porcji ruchu! A może by tak w biało czerwonych barwach rozegrać mecz piłki nożnej w ogródku, czy też urządzić wyścigi sprinterskie albo rowerowe, można zorganizować rozgrywki w cymbergaja, czy też wymyślić taniec do ludowej piosenki.
Czekamy na Wasze pomysły i fotorelacje.
Wszystkim Dzieciom, a przede wszystkim Rodzicom, którzy pamiętają i są razem z nami w tym wirtualnym przedszkolu bardzo, bardzo dziękujemy. Życzymy Wam spokoju, zdrowia, cierpliwości i
pomysłowości. Do zobaczenia!