KOCHANE KRÓLICZKI, DRODZY RODZICE,

Kategoria:

Miniony tydzień dotyczył emocji – tematu trudnego, ale niezwykle ważnego dla nas wszystkich, a zwłaszcza dla dzieci. Głównym celem było utrwalenie nazw i cech charakterystycznych różnych uczuć, ale również pomoc dzieciom w przeżywaniu emocji w odpowiedni sposób. Dzieci z rodzicami uczyły się rozpoznawać nie tylko emocje własne, lecz także cudze, oraz podchodzić do nich z szacunkiem. Uczyły
się rozróżniać emocje przyjemne i nieprzyjemne, a także poznały strategie radzenia sobie z tymi złymi. Pamiętajmy, że to my, dorośli, jesteśmy dla dzieci pierwszym wzorem postępowania, to od nas uczą się strategii zachowań i radzenia sobie w różnych sytuacjach, jakie niesie codzienność.

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Was, o rodzicach, rodzinie. Przygotowując dzieci do świętowania Dnia Mamy i Taty, porozmawiajcie z nimi o Waszych zawodach, wykonywanych czynnościach, pełnionych obowiązkach. To jest czas na oglądanie rodzinnych albumów, na wspomnienia. Można podzielić się z nimi najbardziej radosnymi przeżyciami, przypomnieć sobie rodzinne przygody, dowiedzieć się za co dzieci nas kochają, powiedzieć im o Waszej miłości. Postarajmy się też uwrażliwić
dzieci na potrzeby i emocje innych. Porozmawiać o nietypowych rodzinach, np. składających się tylko z jednego rodzica. Poruszyć temat dzieci wychowywanych przez dziadków, rodzin patchworkowych oraz adopcji. Zachęcamy do sięgnięcia po bajkę Katarzyny Kotowskiej pt. "Jeż". Rozmowa na trudne tematy jest dla dzieci bardzo ważna – buduje wrażliwość, otwartość, chroni przed stereotypowym postrzeganiem
świata. Pomóżcie przygotować dzieciom upominki dla Was, dostarczcie materiałów, pomysły na pewno znajdą same. Doceńcie ich trud. Jak najczęściej mówcie im, ile dla Was znaczą i że je kochacie. To bardzo ważne dla poczucia ich bezpieczeństwa i budowania relacji z otoczeniem.


Temat tygodnia: ŚWIĘTO MAMY I TATY
1. "Oglądanie rodzinnych albumów" – zachęcamy dziecko do wspomnień, do budowania dłuższych wypowiedzi, do zadawania pytań.
2. "Zawody rodziców" – rozmowa pt. pracy zawodowej rodziców, a także zabawa w odgadywanie różnych zawodów np. po ich atrybutach – "Kto potrzebuje w pracy garnków?", bądź prze proste pytania – "Kto leczy ludzi?"
3. "Moja mama jest..., mój tata jest..." – dzieci kończą zdania, które mogą być baaaardzo różne, np. "Moja mama lubi..., mój tato nie chce...", itp – nieocenione źródło wiedzy o samym sobie ;-)
4. "Głoski" – zabawa w tworzenie słów na podaną głoskę
5. "Liczymy talerze" – doskonalimy z dziećmi umiejętności przeliczania kuchennych sprzętów, czy domowych przedmiotów. Pobawmy się w liczenie wszystkich okien, drzwi, w mieszkaniu, mebli w pokoju, ile nóg krzeseł jest w kuchni, itp. Poprośmy, aby dziecko nakryło do stołu dla wszystkich członków rodziny, niech dobiera w pary kubeczki i łyżeczki. Pomysłów można tworzyć bez liku, a wszystko to z korzyścią dla dziecka.
6. "Korale" – zabawa polega na kontynuacji podanego rytmu, najprościej na kolorowych koralach, klockach, kredkach, paseczkach kolorowego papieru. Układamy dziecku początek, np.: 2 czerwone, 1 biały, 2 niebieskie, ono ma kontynuować rytm, dokładając elementy w podanej we wzorze kolejności, aż do ich wyczerpania.
7. "Jeż" – praca z fragmentem książki K. Kotowskiej, doskonałej pozycji wyjściowej do rozmowie o adopcji, domach dziecka, do uwrażliwiania na los innych, uczenia empatii.
Jeż (fragmenty) Katarzyna Kotowska
Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.
–– Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (...)
Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili. Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy
Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza.
Wreszcie Mężczyzna powiedział:
–– Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!
Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (...)
I wtedy przyprowadzono Chłopczyka. Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (...) Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:
–– A u kogo ja byłem w brzuchu?
–– Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.
–– Czy płakałaś, jak mnie nie było?
–– Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.
Tego dnia znikło wiele kolców. (...)
Po przeczytaniu można porozmawiać z dzieckiem na temat usłyszanej historii:O czym była ta historia?
Dlaczego ogród poszarzał? Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin „adopcja”? Jak sądzisz, dlaczego chłopiec na początku miał kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka?
8. "Moja rodzina" – zabawa plastyczna, rysownie portretu mamy, taty, obrazka całej rodziny. Pokażmy dziecku jak się pisze MAMA, TATA, niech spróbuje samo podpisać postać, którą narysowało.
9. "Laurka, prezent dla mamy i taty" – wspólnie z dzieckiem zróbmy niespodziankę "drugiej połówce", bądź dla siebie samych. Porozmawiajmy z dzieckiem o zbliżającym się święcie Mamy, a w czerwcu Taty, uczmy przez to wdzięczności, przywiązania, uczmy swoje dziecko mówić dziękuję i kocham cię. Zaproponujmy zrobienie prostego prezentu, laurki poszukajmy pomysłu w książce, czy internecie. Dostarczmy materiałów, a potem zostawmy dziecko, niech zupełnie samo zrobi Wam niespodziankę. Doceńmy jego starania! I podzielmy się nimi z innymi umieszczając je na przedszkolnym Facebooku.
10. "Koncert życzeń" – proponujemy domowe karaoke, jako koncert życzeń dla siebie nawzajem, wylosujmy kto dla kogo zaśpiewa i dajmy czadu!
11. Utrwalamy litery M,T i A przez narysowanie ich dziecku na kartce, zaproponujmy, aby samo spróbowało odwzorować. Pobawmy się w "poszukiwaczy liter" na starym kawałku gazety, w ten sposób utrwalamy zapis graficzny.
12. Wzorki i szlaczki – tu pomysłów bez liku. Zaczynamy od prostych kresek, potem ukośnych, dopiero później można przejść do linii falistych, czy łamanych. Zwróćmy uwagę, aby dziecko zaczynało ich kreślenie od góry do dołu kartki.
Pozdrawiamy wszystkich bardzo słonecznie, życzymy dużo zdrowia i ciekawych pomysłów.
Wszystkim Mamusiom z okazji ich święta życzymy zadowolenia i radości każdego dnia!