ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

Kategoria:

KOCHANE KRÓLICZKI,
Po tygodniu związanym z dziećmi z odległych zakątków Ziemi ruszamy w dalszą podróż po świecie. Tym razem poznamy różne zwierzęta.
Temat Tygodnia: ZWIERZETA DUŻE I MAŁE
Propozycje zabaw:
1. Gdzie żyją zwierzęta? - praca z mapą świata. Zachęcamy do przeglądania albumów, atlasów zwierząt, bądź stron w internecie poświęconym zwierzętom świata. Pokażmy dziecku najbardziej charakterystyczne dla danego kraju, czy kontynentu zwierzęta. Porozmawiajmy o tym, gdzie żyją, co jedzą, przeczytajmy różne ciekawostki, powiedzmy o zwierzętach objętych ochroną.
2. Jakie to zwierzę? – zabawa dydaktyczna. Dziecko kończy porównania podawane przez rodzica odpowiednią nazwą zwierzęcia, np.:
Groźny jak... (lew) Głodny jak... (wilk)
Uparty jak... (osioł) Mądry jak... (sowa)
Łagodny jak... (baranek) Przebiegły jak... (lis)
W wodzie czuję się jak... (ryba) Pracowity jak... (mrówka)
Powolny jak... (żółw) Dumny jak... (paw)
Łazi po płotach jak... (kot)
3. ZOO – zachęcamy do wykonania makiety przestrzennej na kawałku kartonu, gdzie każdego dnia dziecko może umieszczać samodzielnie wykonane, a wcześniej poznane z rodzicami zwierzęta świata. Mogą to być figurki z plasteliny, ciasta, masy solnej, bądź szablony narysowane na kartce, a następnie wycięte. Można tworzyć klatki, zagrody, ozdabiać krzaczkami, tekturowymi drzewkami, kamyczkami. Taka makieta to super zabawa dla całej rodziny.
4. Ile kropek ma biedronka? - zabawa matematyczna. Narysujmy dziecku na kartce biedronki z różną ilością kropek (w granicach 10), z boku napiszmy kolejno, albo w rozsypance, liczby od 1 do 10. Zadaniem dziecka będzie policzyć biedronce kropki i połączyć ją linią z odpowiednią liczbą. Zadanie to można modyfikować – u osy będą liczyć paski, u motyla plamki, u kota cętki, u węża wzorki, itd. Wszystko zależy od mozliwości plastycznych dorosłego, jeśli ich brakuje – niech to będą żółwie ;-)
5. Kamyk – poproście dziecko, aby nauczyło Was i innych członków rodziny zabawy w "Kamyka". Oto treść: Leży kamień na środku podwórka, a pod kamieniem malutka dziurka, a w dziurce kto?... I tu osoba która jest "kamykiem" wydaje dźwięk imitujący głos jakiegoś zwierzęcia, ten, kto odgadnie co to za zwierzę, jest kamykiem. Zabawa angażująca wszystkich członków rodziny, a także odwiedzających ją przyjaciół i znajomych.
6. Zwierzęta – uczmy dziecko schematów rysowania zwierząt, pokażmy jak narysować ślimaka, od czego zacząć rysunek misia. Do tego naprawdę nie trzeba wielkich zdolności plastycznych, to mają być tylko schematy. Ale w ten sposób na pewno będziemy doskonalić sprawność grafomotoryczną dziecka, a przede wszystkim spędzimy z nim wspólnie czas.
7. Mucholot – zabawa ruchowa. Dziecko wykonuje ruchy imitujące podróż samolotem w rytm piosenki "Mucha w mucholocie":
–– wsiada do samolotu – podnosi najpierw prawą, potem lewą nogę i siada na podłodze
–– zapina pasy – krzyżuje ręce na ramionach,
–– włącza silnik – wyciąga przed siebie i cofa raz prawą, raz lewą rękę,
–– obserwuje chmury za oknem – przykłada ręce do oczu, tworząc lornetkę, patrzy raz w prawo, raz w lewo,
–– leci – rozkłada ręce na boki i porusza się swobodnie po pokoju
Mucha w mucholocie
sł. i muz. Aida Kosojan-Przybysz
Siedzi mucha w mucholocie,
do Krakowa sobie leci.
Chce odwiedzić wujka, ciotki,
brata z żoną i ich dzieci.
Ref.: Mucha, mucha w mucholocie,
jak w prawdziwym samolocie.

Do Krakowa sobie leci,
a za oknem słonko świeci.
W doskonałym jest humorze,
już doczekać się nie może.
Kiedy w końcu wyląduje
i rodzinę ucałuje.
Ref.: Mucha, mucha w mucholocie...
Mała mucha tak daleko
jeszcze nigdy nie leciała.
Więc na tak daleką podróż
wiele rzeczy spakowała.
Ref.: Mucha, mucha w mucholocie...
Ma walizkę kolorową,
a na sobie suknię nową.
Okulary choć za duże
wyśmienite do podróży.
Ref.: Mucha, mucha w mucholocie...
Ręce w górę i machamy,
udajemy, że latamy.
Podskok w górę, startujemy,
gdy siadamy, lądujemy.
Kochani, dziękujemy za pamięć i wszystkie nadesłane zdjęcia, filmy, pozdrowienia. Życzymy Wam cierpliwości, pomysłowości, radości każdego dnia. Szanujemy ogrom wysiłku, jaki codziennie wkładacie w rozwój swojego dziecka, często kosztem innych zajęć. Życzymy wszystkim wesołej zabawy i serdecznie pozdrawiamy
Pani Asia i Pani Basia