EKOKULTURA – co to takiego?

Kategoria:

Kochane przedszkolaki i rodzice. W tamtym tygodniu rozmawialiśmy o kulturalnym zachowaniu się w różnych miejscach. Dziękujemy za wysłane do nas zdjęcia z waszymi pracami, które szybciutko umieściliśmy na stronie przedszkola, żebyście mogli zobaczyć jak wasi koledzy pracują. W tym tygodniu
poznamy co to jest EKOKULTURA. Kształtowanie świadomości ekologicznej wśród przedszkolaków to jeden z tematów przewodnich w miesiącu kwietniu.
Posłuchajcie wierszyka i zastanówcie się:
Co to znaczy być ekokulturalnym? Co to jest ekologia? O jakich zachowaniach ekokuluturalnych była mowa w wierszu? Jak wy dbacie o przyrodę .Spróbujcie odpowiedzieć na te pytania i żeby jeszcze było łatwiej wysłuchajcie piosenki, która jest pod wierszykiem.

Mali strażnicy przyrody
Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy!
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki,
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs

„Segregujemy śmieci” –spróbuj narysować ekologiczny plakat – zdjęcia mile widziane.
Zróbcie coś z niczego czyli EKOSTWORKI– to znaczy z różnych opakowań, jakie macie w domu: butelki, opakowania po jogurtach, rolki po papierze, stare CD, nakrętki itp. wykorzystajcie do zrobienia dziwnych ekostworków, ozdabiając je kolorowo, dowolnie jak chcecie. Wysyłajcie zdjęcia.
Możecie bawić się z rodzicami i rodzeństwem w odgadywanie zagadek:
Rozpoznajemy po dotyku co znajduje się ukryte w worku.
W nieprzezroczystych workach foliowych ukrywamy różne przedmioty – but, książkę, mleko w kartonie, samochodzik. Dziecko dotyka worków, potrząsa nimi i wymienia nazwę sklepu w którym można kupić dany produkt. Spróbujcie nazwać wymienione przedmioty w j.angielskim:
but – shoe, książka – book, mleko – milk, samochód – car
Rozpoznajemy po smaku nazwy produktów z zawiązanymi oczami. – owoce, ser, szynka, chleb. Gdy odgadniecie co to jest podajcie nazwę sklepu, w którym można kupić dany produkt. Nazwijcie produkty w j.angelskim:
owoce – fruit, ser – cheese, szynka – ham, chleb – bread
Trochę zdrowych nawyków żywieniowych czyli pyszne” Owocowe i warzywne szaszłyki”.
Przygotujcie owoce i warzywa, bezpieczne noże, wykałaczki, talerze i miski. Wspólnie z rodzicami i rodzeństwem stwórzcie pyszne szaszłyki. Pamiętajcie o myciu rąk przed przystąpieniem do pracy.
Wysyłajcie zdjęcia.

Trochę ruchu przy piosence którą znacie z przedszkola:
Moja Uiljanko, klęknij na kolanko,
Podeprzyj się w boczki,
Chwyć się za warkoczki,
Umyj się, uczesz się,
I wybieraj kogo chcesz!
https://www.youtube.com/watch?v=_8t8yYpJnmM
Utrwalajcie literki, wymyślajcie nazwy wyrazów zaczynające się daną literą, dzielcie na sylaby. Przeliczajcie elementy : w zabawie klockami, lalkami, samochodami, w grach itp.
Dużo spacerujcie i obserwujcie jakie zwierzętka i owady już się obudziły, czy wyrosły nowe roślinki i co słychać na wiosennej łące.
Serdecznie Was pozdrawiamy :panie Basia i Tamara.