Kochane Króliczki!

Kategoria:

Za nami pełen wrażeń tydzień świąteczny. Mamy nadzieję, że miło, ciekawie i pracowicie go spędziłyście. W tym tygodniu czeka nas praca na roli. Nie wierzycie? Naprawdę! Zaproście rodziców do wspólnej zabawy. Zapytajcie czym się różni słoma od siana, po co na polach stawia się strachy na wróble, jak nazywają się maszyny wykorzystywane do pracy w polu i ogrodzie. Proponujemy Wam zabawy z wykorzystaniem różnych ziaren, które mamy na pewno mają w kuchennych szafkach oraz wspólne pieczenie bułeczek. Pomysłów nie może nam zabraknąć, dzielcie sie nimi z nami, a także efektami swoich wspólnych zabaw.

A oto nasze propozycje – zaproście do wspólnej zabawy rodziców, dziadków i starsze rodzeństwo:
1. Film "Od ziarenka do bochenka" dostępny na Youtube i kolejny "Jak produkowany jest chleb". Kochani, uczmy nasze dzieci szacunku dla chleba, tak, jak uczyli nas tego nasi rodzice. Pamiętacie o ucałowaniu chleba, który przypadkowo nam upadł? To przecież było kiedyś czymś normalnym...
2. Do obejrzanego filmu można ułożyć własną opowieść, rozwijajcie pamięć i mowę, można dodać również opowieść ruchową z ćwiczeniami logopedycznymi:
- Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi...
- Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
- Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (mówimy: siejej, siejej, siejej), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszszszsz...).
Słońce grzeje całe lato (ufff, ufff, ufff), nastała pora zbiorów, na pole wjeżdża kombajn (wrrrrr, wrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszszsz...), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (trrrrr, trrrrrr, trrrrrr).
- Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kołowy ruch języka). Z ziaren powstanie mąka. Wpadła do nosków! (kichamy Aaaa-psik!). Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy ciężarówką (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
- Piekarnia: Z samego rana samochody (brrrum, brru, brrrum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech nosem, wydech buzią).
- Pociąg: wracamy do domu (ciuch, ciuch, ciuch).
3. Rośliny uprawne – pobawcie się z rodzicami w detektywów i poszukajcie w internecie obrazków różnych roślin zbożowych (np. żyto, pszenicę, owies, kukurydzę, jęczmień), okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa, itd.), oleistych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len, konopie).
Spróbujcie narysować wybrane zboże i ulepić z plasteliny, masy solnej, bądź ciasta kilka poznanych warzyw, możecie zrobić cały ogródek :-)
4. Warzywno- owocowy quiz – cała rodzina bawi się wspólnie. Wymieniacie nazwy warzyw i owoców, krajowych i egzotycznych. Próbujecie wymieniać potrawy, do których przygotowania można ich użyć. Wymieniacie warzywa i owoce na podaną głoskę, lub sylabę. Odgadujecie pierwszą głoskę, na którą rozpoczyna się nazwa podanego owocu lub warzywa. Liczycie sylaby, układacie zdania. A wszystko to można robić na przykład podczas przygotowania obiadu, sałatki owocowej, kanapek – dorosły wspólnie z dzieckiem.
5. Ziarenka – zapraszamy do zabawy z wykorzystaniem ziaren fasoli, grochu, soczewicy, słonecznika, ryżu, itp. które są doskonałym ćwiczeniem na usprawnianie rączki, chwytu pęsetowego.
• Obrazki z ziarenek – układamy różne kształty z różnych ziaren – domki, kwiaty, roboty, co komu przyjdzie do głowy
• Mandale – rysujemy koło, dzielimy je na różne części, np. jak witraż, dziecko smaruje klejem jeden kawałeczek koła i wykleja je wybranym gatunkiem ziarenek
• Liczymy ziarenka – rozsypane w różnym układzie, uczymy porządkować w szereg i przeliczać. Łączyć w pary, porównywać ilość w danym zbiorze. Na kartkach zapisujemy cyfry i wspólnie układamy na nich tyle ziarenek, ile wskazuje liczba. Przy zabawach matematycznych możemy puścić wodze wyobraźni i bawić się, bawić, i liczyć, i przeliczać...
6. Wiosenne kwiaty – do wykonania których potrzebne będą stare gazety. Ugniatajcie je, zwijajcie, wydzierajcie, przyklejajcie i twórzcie przedziwne, wiosenne papierowe ogrody.
7. Zielony ogródek – posadźcie wspólnie w słoiczkach z wodą fasolę, groch. Wystarczy kawałek gazy, bandaża i gumka. Niech dzieci mają możliwość prowadzenia obserwacji. Można użyć również cebuli, ziemniaka, który zaczyna kiełkować.
8. Zabawy ruchowe – tego nie może zabraknąć. Robimy "taczki", nosimy na głowie książkę, skaczemy przez miotłę, rzucamy do siebie papierową kulą, bawimy się w chowanego, marmurki, figury...

Drodzy Rodzice, wiemy, że łatwo nie jest, ale też widzimy na przesyłanych do nas zdjęciach, filmikach, jak ciekawie, mądrze i wesoło potraficie bawić się wspólnie z dziećmi. Jesteśmy pełne podziwu. Wiemy, że proponowane tu przez nas zabawy nie zastąpią kontaktu i zabawy z rówieśnikami w przedszkolu. Chciałybyśmy jednak, żebyście przekazali dzieciom, że niedługo do niego wrócimy, a to, co proponujemy, robiłybyśmy właśnie z nimi w grupie. Niech wiedzą, że o nich myślimy, pamiętamy, niech wiedzą, że wszystko będzie dobrze. Bo pozytywne myślenie i dziecięca wiara może zdziałać cuda.
Pozdrawiamy Was gorąco – pani Asia i Basia