"Dbamy o naszą planetę"

Kategoria:

Kochane Króliczki,
minął kolejny tydzień z dala od przedszkola. Daleko, a jednak tak blisko, gdyż cały czas pamiętamy o Was i tęsknimy za wspólnymi zabawami. Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu, nic nie zastąpi wesołej zabawy w gronie przyjaciół, wszystkich kłótni, rozmów, tajemnic, psikusów, niesamowitych pomysłów i bycia, bycia razem. To wszystko wkrótce
powróci, mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogły towarzyszyć Wam we wszystkich wspaniałych przedszkolnych przygodach. A póki co mamy propozycję, jak spędzić przyszły tydzień. Opowiemy Wam, co wspólnie robilibyśmy w przedszkolu i mamy nadzieję, że przyłączycie się do naszych zabaw. W tym tygodniu szczególnie
zadbamy o naszą planetę. Spróbujemy urządzić jej urodziny, żeby się cieszyła, żeby wiedziała, że o niej pamiętamy i obiecujemy o nią dbać. To są nasze propozycje do wspólnych działań i zabaw. Zachęćcie do nich swoich Rodziców, gdyż bez nich nie będzie możliwa wspólna zabawa. A przy okazji dziękujemy Michałowi K i jego rodzicom: pani Renacie i i panu Adrianowi, którzy z wielkim zaangażowaniem uczestniczą w naszym "wirtualnym przedszkolu". Brawa!!!
"Dbamy o naszą planetę"

1. Natura, czy człowiek? - rozwijamy logiczne myślenie przez zachęcanie do zastanawiania się nad tym, co nas otacza. Gromadzimy różne rzeczy, naturalne i te wytworzone przez człowieka i prosimy dziecko o odpowiednie podzielenie ich.
Wytwory człowieka: reklamówka, piłka, książka, kredka, długopis, kartka, papierek po cukierku, łyżka, ścierka, gąbka, skarpetka, śruba, samochód zabawka, lalka, miś, puszka, butelka, itp. Przedmioty naturalne: liście, gałązki, źdźbło trawy, cebulka, jabłko, kwiat, kora, słoma, siano, burak, ziemniak, kamień, orzech, bursztyn, muszelka, pióro, itp. Możemy tę zabawę przeprowadzić za pomocą quizu "Tak, czy Nie". Dorosły wymienia przedmiot, rzecz, pyta np. czy skarpetki rosną na drzewie, a dziecko ma odpowiedzieć twierdząco, albo przecząco. Takie zabawy skłaniają do myślenia, do zastanawiania się nad otaczającą nad rzeczywistością, uczą argumentowania i
rozwijają wiedzę o otaczającym świecie.

2. Wspólne rozmowy – rozmawiamy z dzieckiem o otaczającym świecie, pytamy je o zdanie, co mu się podoba, a co chciałoby zmienić. Rozmawiamy i uczymy domowych sposobów oszczędzania energii, wody, segregowania śmieci. Pozwalamy na wyrażanie własnych opinii, zachęcamy do budowania dłuższych wypowiedzi, argumentowania, dyskusji.
3. Taki piękny świat – prosimy o Waszą interpretację naszego najbliższego otoczenia przez wyrażenie jej na karce papieru, za pomocą przeróżnych środków: farby, kredki, flamastry, kolaż, wydzieranka, wyklejanka, itp.
4. Widok zza okna – prosimy o zdjęcia tego, co Was zaciekawi, zachwyci, rozbawi, zastanowi... A do tego spróbujmy zachęcić dziecko do nadania tytułu fotografii. Czekamy na Wasze pomysły!
5. Jak pomóc naszej planecie? - oho, i tu organizacje zajmujące się prawami dziecka mogą nas zacząć prześladować :-) bo zadanie polega na tym, żeby wykorzystać energię dziecka do wykonania prac fizycznych. Wyznaczmy mu obowiązek zagrabienia, zamiecenia podwórka, wyniesienia śmieci, z wcześniejszą ich segregacją. Po prostu zachęćmy dziecko do prostej, fizycznej pracy. Wykorzystajmy jego chęci, zaproponujmy wspólne porządki w ogrodzie, na strychu, w piwnicy lub tam, gdzie do tej pory nie mieliśmy czasu zajrzeć.
6. Z jak zebra – zapoznajemy dziecko z obrazem graficznym litery "Z, z". Na kawałku starej gazety dziecko ma zaznaczyć, otoczyć, przekreślić wszystkie literki "Z,z", jakie znajdzie. Przy okazji rozmawiamy o zwierzętach zagrożonych wyginięciem, zachęcamy dziecko do wymieniania nazw zwierząt, które zna, do wybrzmiewania pierwszej
głoski w ich nazwie, do układania zdań z tymi zwierzętami, dzielenia ich nazw na sylaby. Proponujemy zabawę w poszukiwanie zwierząt na podaną głoskę – z jak zebra...
7. Kamyczki – wszystkie dzieci uwielbiają zbierać i kolekcjonować różne skarby. Pozwólmy im na to. A potem niech zebrane kamyczki liczą, układają od największego do najmniejszego, niech porównują ich ciężar, opisują kształt /może coś im przypomina/. Na koniec zebranymi kamykami można rzucać do celu, na odległość, byle nie w okno sąsiada;-) albo pokolorować je i stworzyć z nich różne cudaki.
8. Bingo, Kółko i krzyżyk – zachęcamy do korzystania z różnego rodzaju gier planszowych, które można wykonać samemu z dzieckiem. Tzw. "gry ściganki", które działają na zasadzie, kto pierwszy ten lepszy, są bardzo lubiane przez dzieci. Uczą również zachowań społecznych, czyli radzenia sobie z porażką i z przegraną.

9. Smog – rozwijamy koncentrację przez wysłuchiwanie dłuższych opowiadań. Tym razem opowiadanie połączmy z zabawą badawczą.
"Smog" opowiadanie Agnieszki Frączek
Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach. „Ti–tit, ti–tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien. – Rany, jaki korek! – narzekał tata. – Szybciej! – prosił Antek. – Wolniej – prosiła mama.
– Nudzi mi się – jęczała Zosia. – Pi... – popiskiwał pies. – Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek. Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti–tit!”. Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej. – Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama. – To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka. – Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia. – Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek. – A co to za różnica? – zapytała Zosia. – Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu... – Czyli na ogonie? – Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się? – Tak... – odpowiedziała
niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”. – Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo? – Prawda. – Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata. – A skąd się biorą takie smoki? – Smogi! – poprawił Antek. – Skąd? No z tej... Z tego... – plątał się. – Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin. – Mnóstwo.
– Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez... – przerwał nagle tata. – Zobaczcie, jaki paskudny dom! Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowoczarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy. – A fe! – zawołała Zosia. – Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem. – Psik! – kichnął pies. Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama. – Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął. – A smog się cieszy – podsumował Antek. Po przeczytaniu opowiadania zadajemy dzieciom pytanie: Co to jest smog? Czym różnią się smog i smok? Jakie są przyczyny smogu? Wyjaśniamy, że nie zawsze widać, że powietrze jest zanieczyszczone – i wykonujemy eksperyment z latarką: 10. Czy powietrze jest czyste? – doświadczenie, obserwacja drobin kurzu w świetle latarki. Gasimy światło i zapalamy małą latarkę, obserwujemy powietrze w snopie światła, próbując dostrzec drobinki zanieczyszczeń.

11. Smok w smogu – oczywiście swoje wyobrażenia przenosimy na papier! Prosimy o zdjęcia prac.

12. Biegi przełajowe – podczas codziennych zbaw i zajęć nie zapominamy o ruchu w domu, ruchu na świeżym powietrzu. Wykorzystajmy to, co mamy "pod ręką" i urządźmy dziecku biegi przełajowe z przeszkodami, lub bez przeszkód. Bawmy się, ruszajmy. Może wymyślimy wspólny "Królikowy bieg dla medyków"?

Drodzy Rodzice, co tydzień umieszczamy na stronie internetowej przedszkola informacje o wspólnych działaniach /zakładka "grupy"/, które podejmujemy, aby być jak najbliżej dziecka. Informacje zamieszczane są również na stronie
facebooka https://www.facebook.com/PSnr2/, gdzie można dzielić się z innymi dziećmi swoimi pracami. My jesteśmy dla Was dostępne pod nr telefonu: p. Asia 885363106 i p. Basia 693245857 oraz przez maile udostępnione na stronie przedszkola. Prosimy dzwońcie do nas, kontaktujcie się i przekazujcie swoje sugestie i propozycje.
Pozdrawiamy wszystkich bardzo serdecznie i życzymy dużo zdrowia!
Propozycje zabaw plastycznych;