Kochane Króliczki, drodzy Rodzice!

Kategoria:

W minionym tygodniu zajęliśmy się ważnym tematem – ochroną środowiska.
Najpierw dzieci decydowały, które przedmioty stworzyła natura, a które są dziełem człowieka. Potem nie tylko przypominały sobie zasady segregowania śmieci, lecz także zgłębiały trudniejsze zagadnienia – dowiedziały się, czym jest i jak powstaje smog. Zachęcałyśmy, by przedszkolaki zastanawiały się, jak same mogą dbać o środowisko. Niektóre propozycje wprowadzaliście w życie w Waszych domach. przeprowadziliśmy również kilka doświadczeń, między innymi zbudowaliśmy własne mini oczyszczalnie wody. Dzieci wykonały interesujące prace plastyczne, które można podziwiać
na facebooku przedszkola, do czego gorąco zachęcamy. W minionym tygodniu proponowałyśmy również, by dzieci poznały kolejną literę – Z, z i rozmawiały z Wami o zwierzętach.
W tym tygodniu chciałybyśmy zająć się książkami, które są przyjacielem człowieka i zachęcić wszystkich do ich czytania.
– Czytanie książek rozwija myślenie, pamięć i mowę dziecka.
– Poprzez czytanie dziecko zdobywa wiedzę o sobie i otaczającym je świecie oraz rozwija kompetencje poznawcze.
– Książki pomagają dzieciom poznać i nazwać emocje swoje i innych osób, a także rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń.
– Czytanie uczy wyrażania emocji oraz radzenia sobie z nimi.
– Czytanie jest dla dziecka czasem relaksu i reguluje emocje z całego dnia.
– Książki pomagają oswoić trudne tematy, uczą komunikować potrzeby i pokonywać lęki.
– Bohaterowie książkowi dają dzieciom nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w różnych sytuacjach.
– Czytanie z rodzicem rozwija w dziecku zainteresowanie literami i słowem pisanym oraz rozbudza w nim gotowość do nauki samodzielnego czytania.
– Czytanie rozwija kreatywność i wyobraźnię dziecka, uczy wyciągania wniosków, porównywania faktów i znajdowania rozwiązań.
– Książka jest świetnym pretekstem do rozmowy z dzieckiem i wyprawy do miejsc związanych z jej tematem
– Książka jest przyjacielem człowieka.

Dużo by można pisać o wartościach, jakie płyną z czytania dziecku i obcowania z książką. Dlatego poświęćmy ten tydzień na czytanie, oglądanie, rozmawianie z dzieckiem o książkach i uczeniu ich szacunku dla książki. Spędźmy każdego dnia wspólną chwilę ze słowem czytanym.
Nasze propozycje zabaw i zajęć.
1. Przede wszystkim codziennie czytamy wspólnie z dzieckiem bajki, historie, opowiadania, legendy... Zadajemy dziecku pytania do przeczytanego tekstu, zachęcamy, by próbowało samodzielnie opowiadać swoję wersję bajki, wzbogacamy słownictwo, rozwijamy wyobraźnię, uczymy budowania dłuższych wypowiedzi, układania zdań, poszukiwania i zaznaczania wybranych liter w tekście, dzielimy wybrane wyrazy na sylaby, pomagamy w wybrzmiewaniu pierwszej głoski, na jaką się one zaczynają. Bawimy się słowem, tekstem.
2. "Jak nauka wyszła z lasu" i "Jak powstaje książka" – zachęcamy do obejrzenia filmików o tym właśnie tytułach na YouTube. Dzieci podczas kilkuminutowych filmików poznają proces produkcji papieru oraz dowiedzą się o historii powstawania książek.
3. "Lubimy bajki" – również na YouTube posłuchajmy i spróbujmy wspólnie nauczyć się tej piosenki ("Lubimy bajki" muz. Tomasz Strąk, sł. Stanisław Karaszewski):
I. Oj rety, rety, co tu się dzieje,
wszędzie są wróżki i czarodzieje.
To nie do wiary, ja chyba śnię,
wszystko, co zechcę, to spełnia się!
Ref.: No, bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się.
II. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,
oto księżniczka tańcuje z księciem.
Wróżka Kopciuszka stroi na bal,

tylko macochy trochę mi żal.
Ref.: No, bo my lubimy bajki...
III. Abrakadabra, hokus–marokus,
w czarach jest siła i mnóstwo pokus.
Dla czarodzieja przestroga ta,
aby nie zbudził śpiącego zła.
Ref.: No, bo my lubimy bajki...

4. Jestem autorem - zabawa rozwijająca wyobraźnię, budująca wiarę w siebie i własne możliwości. Zachęcajmy dzieci do tworzenia własnych powiadań, poprośmy, żeby to ono Was ukołysało do snu swoją własną wymyśloną bajką. Pomóżmy mu, żeby rozwijało swą wypowiedź bez oceniania, tylko słowami zachęty, np. "ooo super, a co było dalej", "bardzo podoba mi się ta historia, jestem ciekawy jej dalszego przebiegu"... itp.
5. Moja książeczka – pomóżmy dziecku wykonać małą, składaną książeczkę, taką, jaką sami robiliśmy, gdy byliśmy mali – kilka kartek papieru złozonych na czworo, związanych kawałkiem sznurka. Niech stworzy własną okładkę, rysuje w niej obrazki, próbuje stawiać literki i podpisze własnym imieniem.
6. Ilustracja do bajki – po wspólnym przeczytaniu różnych bajek, porozmawiajmy z dzieckiem która mu się najbardziej podobała, zachęćmy do różnych wypowiedzi i wyrażenia własnego zdania, a następnie poprośmy, by narysowało ilustrację do wybranej bajki. Może to być również ulubiona bajkowa postać. No i bardzo prosimy, podzielcie się z nami efektami.
7. Bajkowy Quiz – Rozwijajmy wiedzę dziecka, zachęcajmy je do myślenia przez zadawanie pytań, na które trzeba odpowiedzieć tylko tak lub nie. Do przeczytanych bajek i do zdobytej wiedzy o książkach twórzmy "zadnia-pytania":
Przykładowe zdania:
– Kopciuszek miał trzech braci.
– Calineczka była olbrzymem
– Baba Jaga mieszkała w chatce na czterech łapach
– Okładka to zewnętrzna część książki.
– Autor to osoba, która napisała książkę.
– Każda książka ma 5 stron.
– Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.
– Ilustracja to rysunek w książce.
– Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.
– Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.
– Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.
– Okładka jest w środku książki. Itp.
8. Rymy – pobawmy się w wymyślanie własnych rymów do podanych słów, bądź podczas czytania wierszyków zachęćmy dziecko, by dokańczało ich zdania.
9. Po kratkach – do tej zabawy będzie potrzebna kartka ze starego zeszytu w kratkę, zabawa polega na odtwarzaniu wzorów, szlaczków, obrazków, figur w kratkach zeszytowych. Rodzic rysuje i pokazuje różne wzory, a dzieci je kopiują po drugiej stronie kartki, licząc przy tym kratki. Wzory muszą być początkowo proste, łatwe, by dziecko zrozumiało o co chodzi.
10. W księgarni – proponujemy zabawy matematyczne z książkami. Przeliczajmy z dzieckiem książki na półce, niech układa je ono od najmniejszej do największej, niech porównuje wielkość i ciężar. Zaproponujmy zabawę z sklep, wyceńmi książeczki małymi liczbami /mogą być one zapisane cyfrą, bądź np. ilością kropek/, niech dziecko liczy, ile musi zapłacić za wybrane książki, niech sprawdza, czy wystarczy mu "pieniążków", czyli papierków z różnymi liczbami, albo narysowanymi kropkami. Pomysły rodzą się same podczas zabawy.
11. Kalambury – super zabawa dla całej rodziny. Zasady są na pewno każdemu znane, tytuły bajek, filmów można rysować, bądź pokazywać.
12. Nie zapomnijmy o zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych:
- Zabawa z książką na głowie znana jest na pewno wszystkim - dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń rodzica: Obracamy się, Tańczymy, Chodzimy bokiem, Kucamy, Chodzimy do tyłu itp. Powtarzamy zadanie kilka razy.
- Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy!
- Figury, figury zmieniajcie się w ...
- Jedzie rowerek na spacerek
- Świeca, mostek, koci grzbiet, itp
13. Zachęcamy Państwa do grania z dziećmi w gry planszowe, dzięki takim aktywnościom dzieci
przyzwyczają się do ponoszenia porażki i radzenia sobie z tak trudnymi emocjami.
Życzymy Państwu i wszystkim Króliczkom wielu satysfakcjonujących chwil w obcowaniu książką, nie tylko w tym tygodniu!
Pozdrawiamy – pani Asia i pani Basia

DLA RODZICA
Czytanie książek a potrzeby i kompetencje dzieci w wieku przedszkolnym (3–6 lat) - artykuł Michaliny Gajewskiej.
Dziecko w wieku przedszkolnym rozwija się w sposób gwałtowny – to czas jego największej ruchliwości i zmian we wszystkich obszarach rozwoju. Zmienia się zachowanie dziecka, jego sposób myślenia i zapamiętywania różnych zdarzeń, a emocje i forma ich wyrażania wpływają na jego reakcje i kontakt z otoczeniem. Umiejętność sprawnego poruszania się, poprawa koordynacji, płynna mowa i poczucie odrębności jako jednostki uruchamiają naturalną potrzebę samodzielności. Dynamiczny rozwój mózgu prowokuje potrzebę poznawania nowych rzeczy i sytuacji. Przedszkolak zaczyna odczuwać silną potrzebę kontaktu z innymi, zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi,
równie ważna staje się dla niego umiejętność odnajdywania się w różnych sytuacjach. Okres między 3 a 6 rokiem życia jest niezmiernie istotny dla rozwoju myślenia, pamięci i mowy dziecka. Pojawia się umiejętność zapamiętywania i świadomego korzystania z utrwalonych informacji, przypominania nabytych doświadczeń i wzorców zachowań. Dziecko potrafi łączyć informacje z usłyszanych historii z własnym doświadczeniem,
opowiada proste historie. Intensywnie zdobywa wiedzę o otaczającym je świecie, samym sobie i różnych zjawiskach zarówno społecznych, jak i fizycznych. Bazując na wdrożonych przez opiekunów nawykach czytelniczych, zaczyna się interesować czytaniem i książkami ze względu na zawarte w nich treści. Wzrasta wtedy zdolność dziecka do zaplanowanego i przemyślanego działania: potrafi ono już powiązać przyczynę ze skutkiem, zadaje mnóstwo pytań i komentuje opowiadaną mu historię, łączy ze sobą różne zdarzenia. Odróżnia świat zewnętrzny od świata odczuć, przeżyć i wrażeń, powoli dostrzega i przyjmuje istnienie innego niż swój punktu widzenia. Dzięki tym umiejętnościom jest gotowe do porównywania, klasyfikowania i poszukiwania podobieństw i różnic. Pojawia się zainteresowanie literami i słowem pisanym, gotowość do nauki czytania. Podczas wspólnej lektury znajomego tekstu dziecko zaczyna śledzić go wzrokiem i „wyręczać” w czytaniu dorosłego, co jest świetnym przygotowaniem do samodzielnego czytania. Rodzic ma możliwość rozwijania kompetencji poznawczych przedszkolaka, korzystając z różnorodnych książek w sposób, który lubi jego dziecko i on sam. Codzienna lektura to nie tylko sugestie dorosłego, to również samodzielne wybory młodego czytelnika. Można umówić się z dzieckiem na czytanie w trybie naprzemiennym – to pozwoli wprowadzić wartościowe w ocenie dorosłego pozycje i nie „utknąć” na całe tygodnie na ukochanej książce dziecka. Przeczytana już książka jest zawsze świetnym pretekstem do rozmowy i wyprawy do miejsc związanych z
jej tematem, co utrwala zapamiętywanie w przyjemny sposób. Każda historia powinna stać się okazją do zadawania pytań i samodzielnego myślenia o tym, jak znaleźć na nie odpowiedź. W czasie kiedy przedszkolak jest niezwykle zainteresowany odkryciami i badaniem rzeczywistości, samodzielne „główkowanie” wzmacnia poczucie sprawstwa. Dorosły pomaga dziecku w zbieraniu danych, uczestniczy w „burzy mózgów” i wyciąganiu wniosków. Rozwój myślenia, kreatywności i wyobraźni z wykorzystaniem książek o różnorodnej tematyce wpływa na przyszłą postawę dziecka nie tylko wobec nauki i rozwijania zainteresowań, ale też na podejście, z jakim rozpocznie ono naukę w szkole, i na to, jak poradzi sobie z obowiązkami szkolnymi. Wyposażony w szereg
kompetencji poznawczych przedszkolak staje się coraz bardziej świadomy nie tylko własnych emocji, ale też uczuć innych ludzi. Książki i bohaterowie historii zawartych na ich kartach pokazują perspektywę i uczucia innych osób, sposób ich wyrażania oraz tłumaczą dziecku ich pochodzenie. Pozwalają z dystansu przyglądać się bohaterom i w
bezpiecznym otoczeniu, ze wsparciem dorosłego, rozwiązywać dobrze dziecku znane konflikty wewnętrzne. Bardzo istotne dla wielu dzieci będzie oferowanie im różnych sposobów radzenia sobie z emocjami, podsuwanie pomysłów, co zrobić, kiedy się wstydzą albo są złe. Dobrą praktyką jest sięganie po książki opowiadające o konfliktach przeżywanych przez rówieśników dziecka czy dotykające trudnych tematów, takich
jak: starość, śmierć, zazdrość czy rozwód. Takie „zewnętrzne” wsparcie daje dziecku bardzo potrzebne poczucie „ja też sobie poradzę!”. Książka przynosi pomoc w konfrontacji z własnymi lękami – efektem pracującej na „pełnych obrotach” wyobraźni, daje poczucie pewności siebie, gdy uda się pokonać strach. Rodzic może stać się
przewodnikiem w świecie emocji, a książka źródłem wiedzy o nich. Nieocenioną korzyścią związaną z rytuałem wspólnego czytania książek może być wieczorne wyciszenie i relaks po dniu pełnym wrażeń. Warto, by taki czas stał się punktem wyjścia do wielu ważnych rozmów i szansą na regulowanie intensywności odczuwanych emocji. Intensywne kontakty społeczne przedszkolaka dają okazję do zawierania nowych znajomości, dziecko doskonali wtedy umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji z innymi dziećmi i dorosłymi. Wypróbowuje nowe zachowania, sposoby bycia z innymi, komunikowanie swoich potrzeb, zdobywanie ich uwagi. Pierwszy raz w życiu nawiązywanie satysfakcjonujących kontaktów z rówieśnikami staje się tak ważne dla dziecka: daje mu zadowolenie z siebie i poczucie sprawstwa, a także tworzy pozytywne wyobrażenie o sobie samym i kształtuje samoocenę. Książki dają dzieciom wzory osobowe, szczególnie potrzebne, gdy one same nie wiedzą, jak sobie
poradzić w nowej albo trudnej sytuacji. Ocena bohatera książki rozbudowuje doświadczenie życiowe dziecka oraz daje wskazówki dotyczące prawidłowych i tych wymagających zmiany postaw społecznych. Sprawia, że dziecko zaczyna myśleć o tym, jakie chce być, w czym pomaga utożsamienie się z wybranym bohaterem książki. Literatura umożliwia również dołączenie nowych i wartościowych dla dziecka reakcji do jego repertuaru zachowań, wzmacnia i utrwala reguły funkcjonowania w środowisku. Korzystając z historii i doświadczeń dziecięcych bohaterów książek, przedszkolak uczy się rozwiązywania konfliktów, obrony swojego stanowiska czy dochodzenia do kompromisu. Dorosły, towarzysząc dziecku, powinien pamiętać, by nie wyręczać go i nie narzucać swoich rozwiązań. Uważny rodzic może skorzystać z historii książkowych, kiedy zaobserwuje u dziecka dezorientację lub dostaje sygnały, że wykorzystało już ono swoje pomysły na reagowanie. Odpowiednio dobrana do tego etapu rozwoju lektura pozostawia trwałe ślady w całym życiu dziecka i kształtuje jego gotowość do rozpoczęcia kolejnego wyzwania, jakim jest etap szkolny, a dla rodziców stanowi nieocenioną pomoc w przekazywaniu istotnych dla
rodziny wartości.