“W KRAINIE MUZYKI”

PROPOZYCJE DO TEMATU: “W KRAINIE MUZYKI”

• „Masaż na dobry humor” – rymowanka. Dzieci wspólnie z rodzicami wypowiadają rytmicznie tekst rymowanki.

• Żeby było nam wesoło, masujemy swoje czoło.
Raz, dwa i raz, dwa, każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa. Ładny język każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala i zaśpiewaj: la la la la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

• „Co już umiem zaśpiewać?” - utrwalenie poznanych piosenek, np. „Boogie woogie”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty”, „Maszeruje wiosna”, „Jestem Polakiem”, „Stary Donald farmę miał”, „Jedzie pociąg z daleka” itd.

• Śpiewanie tradycyjnych melodii na podanej głosce, np. na „m” – „Wlazł kotek na płotek”, na „o” – „Stary niedźwiedź” itd.

• Wykonanie grzechotek z butelek po jogurcie pitnym lub z butelek po wodzie, ketchupie... Dzieci wsypują do czystej butelki dowolne ziarna, np. kukurydzy, soi, grochu... Następnie dzieci zakręcają butelką. Ozdabiają butelkę paskami kolorowego papieru i flamastrami rysują różne wzory na butelce i papierze.

• Improwizacja instrumentalna do wybranej piosenki. Wspólnie śpiewamy zwrotki piosenki, a w czasie refrenu dzieci wymyślają własny akompaniament grając na grzechotce wykonanej z butelki.

• Ćwiczenia logopedyczne. Przed lustrem rodzic demonstruje ćwiczenia, powtarzając je
kilkakrotnie i pilnując dokładnego ich wykonania przez dzieci.
◦ Pianino ma dużo klawiszy – dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba, jak pianista dotyka klawiszy.
◦ Bębenek – językiem uderzają od jednego do drugiego kącika ust, jak pałeczki uderzają w bębenek. Naśladują odgłos bębenka: bum, bum, bum.
◦ Trójkąt – rysują językiem trójkąt (Rodzic pokazuje trójkąt), dotykają czubkiem języka między środkiem górnej wargi a dwoma kącikami ust.
◦ Gitara – przesuwają czubkiem języka od zębów w stronę gardła, dotykając kilka razy
podniebienie, tak jakby dotykały strun gitary.
◦ Grzechotka – język wędruje, na zmianę, za górne zęby i za dolne zęby, tak jakby dzieci potrząsały grzechotką
◦ Dzwony i dzwoneczki – dzieci naśladują odgłosy dużego dzwonu: bim – bam, i małych
dzwoneczków: dzyń, dzyń, dzyń.
• „Kolory muzyki” – aktywne słuchanie utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku”
Dzieci słuchają fragmentów muzyki z każdej z pór roku A. Vivaldiego. Dobierają kredki w kolorze, który kojarzy im się ze słuchaną muzyką. Kreślą dowolne wzory najpierw w powietrzu, a potem na kartce.
• Zabawa twórcza „Instrumenty z niczego”. Dzieci naśladują grę na dowolnym przedmiocie znalezionym w domu, który ma udawać wymyślony instrument.

Inspiracje z YouTube:
• Jestem muzykantem kanszabelantem – karaoke dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=QrQ92XEUXmA

• Clap, Clap Song – Muzogram
https://www.youtube.com/watch?v=q-3dIEeyDuk

• Ręce, nogi się ruszają – Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=rib2jV2PmbA

• Piosenka o sprzątaniu w domu – Mała Orkiestra Dni Naszych
https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

• Piosenka o rodzinie – (Mała) Orkiestra Dni Naszych
https://www.youtube.com/watch?v=iX8jUEQ488M

• Tańce Połamańce. Spoko Loko. Piosenki dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I

Kochani Rodzice!
W dzisiejszym świecie spotykamy się na co dzień ze stosunkowo dużym natężeniem hałasu. Tymczasem człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wyciszenia, przynajmniej przez pewien czas w ciągu dnia. Nie chodzi o absolutną ciszę, którą można uzyskać, np. zakładając stopery, ale o naturalną sytuację, w której słyszy się szum wiatru, szelest kartki czy tykanie zegara. Dzieci, choć mają tendencje do krzyku, również potrzebują tego rodzaju uspokojenia. Dlatego warto je uczyć robienia przerw od hałasu. Muzyka ma wpływ na emocje, a emocje wpływają na nasze zdrowie. W tym tygodniu zapraszam Was do zabaw z piosenkami, które niosą dobrą energię.
Pozdrawiam Was serdecznie i zapraszam do KRAINY MUZYKI.