PROPOZYCJE DO TEMATU: „WRAŻENIA I UCZUCIA”

• Zabawa „Co mówi lusterko?” - Dziecko patrzy na siebie w lustrze i mówi: Teraz jestem... smutny, wesoły, zdziwiony, przestraszony...
• Zabawa „Znaki uczuć”
Rodzic pokazuje dziecku znaki przedstawiające różne uczucia: radość, smutek, zdziwienie, strach. Wymienia po kolei nazwy uczuć. Dziecko próbuje zrobić taką minę, jaka jest na znaku. Podaje przykłady sytuacji, podczas których przeżywało te uczucia.
• „Cieszy mnie taniec” - improwizacje taneczne do znanych piosenek. Rodzic zadaje pytanie dziecku: Jak się czujesz po tańcu?
• „Deszczowy kij” - wykonanie instrumentu z rolki po ręczniku papierowym. Zaklejamy dno rolki kwadratowym kawałkiem papieru, posmarowanym klejem. Rodzic przygotowuje miseczki z różnymi nasionami lub kaszami. Dziecko chwytem pęsetowym przekłada nasiona do wnętrza tuby. Zaklejamy otwór tuby drugim kwadratowym kawałkiem papieru. Mocno ściskamy miejsce sklejenia, aby papier dobrze przywarł do tuby. Całość owijamy folią aluminiową.
• Ćwiczenia oddechowe „Trudne słowa”
Bierzemy wdech, a na wydechu wymawiamy różne słowa (gratka, zagadka, płacze, kleksa, beksa...), przedłużając brzmienie ostatniej głoski. Za drugim razem wymawiamy te same słowa, dzieląc je na sylaby.
• „Rozśmieszamy płaczącego” - wykonanie rozweselających okularów.
Odrysowujemy okulary, wycinamy je, ozdabiamy, kolorujemy. Doklejamy jakieś śmieszne elementy: krzaczaste brwi, długi nos, zwisające serpentyny. Dziecko chodzi po domu, podchodzi do domowników, robi śmieszne miny – rozśmiesza.
• „Ciemność jest niezwykła!” - rozmowa na temat ciemności i oswajanie z nią na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Ewy Szelburg – Zarembiny „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać.”
Ciemnego pokoju nie trzeba się bać,
bo w ciemnym pokoju czar może się stać...
Ach! W ciemnym pokoju, powiadam wam, dzieci,
lampa Aladyna czasem się świeci...
Ach! W ciemnym pokoju wśród łóżka poduszek.
spoczywa z rodzeństwem sam Tomcio Paluszek...
Ach! W ciemnym pokoju podobno na pewno
zobaczyć się można ze Śpiącą Królewną...
Ach! W ciemnym pokoju Kot, co palił fajkę
opowiedzieć gotów najciekawszą bajkę,
a wysoka czapla chodzi wciąż po desce
i pyta się dzieci: Czy powiedzieć jeszcze?
• „Jak śmiesznie wygląda Strach?” - projektowanie, wycinanie, przyklejanie. Rodzic udostępnia dziecku gazety, bibułę, taśmę klejącą. Dziecko wymyśla, w jaki sposób użyć zgromadzonych materiałów, aby zmienić się w coś strasznego. Dziecko wycina, drze papiery, dokleja do ubrania gazety i bibułę, robi opaskę na głowę lub prostą maskę. Chodzi po domu i rozśmiesza domowników.
• „Już się nie boję” - zabawa terapeutyczna.
Dziecko koloruje sylwetę Zmorka (psa – jamnika ze skrzydłami). Następnie na kartce formatu A5 rysuje to, czego najbardziej się boi. Zgniata rysunek w ciasną, małą kulkę. Smaruje klejem, sylwetę Zmorka. Kładzie na kartce A4 kulkę ze zgniecionym „strachem”. Wołamy: „Zmorku tutaj!” i naklejamy Zmorka na zgniecioną kulkę i kartkę A4, mocno przygniatając, aby się skleiły. Teraz „strach” dziecka jest w brzuchu Zmorka. Dziecko krzyczy: „Już się nie boję!”
• „Teraz czuję, jak pada deszcz” - malowanie w rytm muzyki Fryderyka Chopina „Preludium deszczowe” op.28 nr 15 Dzieci tworzą swoje deszczowe obrazy, cały czas słuchając „Preludium deszczowego”.
Drodzy Rodzice!
Czterolatek, pięciolatek jest dość chwiejny emocjonalnie – mogą zdarzać się sytuacje, kiedy rzewnie płacze, a po chwili śmieje się do rozpuku. Nie rozumie swoich emocji, dlatego warto z nim rozmawiać, by wyjaśnić, co odczuwa i dlaczego. Ważne jest, by nie mówić, że przeżywane przez niego uczucia są złe lub nieważne. Dziecko zaczyna się buntować – to, co mówią dorośli często budzi jego sprzeciw. Nie potrafi jeszcze
odróżnić prawdy od fikcji, a rozwijająca się wyobraźnia może sprawić, że nasilają się lęki. Pojawiają się u niego również takie emocje jak duma, zazdrość, zakłopotanie, wina, wstyd. Kształtuje się sumienie. Próbujcie robić z dzieckiem do lusterka różne miny: smutną, wesołą, zdziwioną, przestraszoną. Wspólnie omówcie znaki przedstawiające uczucia: radość, smutek, zdziwienie, strach...Wsparcie dzieci w
tym zakresie jest bardzo ważne. Serdecznie pozdrawiam Wasze Rodzinki .