PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI, KTÓRE RODZICE MOGĄ PRZEPROWADZIĆ W DOMU DO TEMATU: ŚWIĘTO MAMY I TATY

• Oglądanie zdjęć i albumów rodzinnych, omawianie miejsc i sytuacji, w których zostały one zrobione.
• Zabawa konstrukcyjna „Budujemy domy dla swojej rodziny”. Dziecko buduje dom dla swojej rodziny, nazywa pomieszczenia w domu, liczy pokoje...
• Malowanie portretu rodziny. Na kartce dziecko maluje farbami swoją rodzinę.
• „Ramka dla Mamy”, „Ramka dla Taty”, „Ramka dla Rodziny”. Do kartki brystolu przyklejamy zdjęcie Mamy, Taty, Rodziny. Dziecko wokół zdjęcia rysuje szlaczki, wzorki lub przykleja kolorowe kółeczka, kwadraciki... albo cekiny, kuleczki z bibuły... Zrobione przez dzieci prace będą prezentami dla Mamy i Taty. Najlepiej, żeby Mamusia pomogła
dziecku zrobić prezent dla Taty, a Tatuś pomógł dziecku zrobić ramkę dla Mamy.
• Lepienie tortu z plasteliny. Dziecko rozgrzewa plastelinę w dłoniach i lepi z niej okrągłe placuszki, układając jeden na drugim jako warstwy tortu.
• Czytanie globalne wyrazów Mama, Tata.
Dzieci wodzą palcem po każdej literze. Mogą litery wykleić cienkimi wałeczkami plasteliny. Wyrazy Mama i Tata dzieci dzielą rytmicznie (na sylaby) z wyklaskiwaniem.
• Czytanki razem z mamą i tatą.
Mamusie i tatusiowie czytają dzieciom swoje ulubione bajki z dzieciństwa lub te, które lubią przedszkolaki.

• Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Moja rodzina”
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie .
To jest właśnie moja mama!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham Ciebie i nasz dom.
Zawsze chętnie mi pomagasz,
kiedy jesteś obok, tato.
Z tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham Ciebie i nasz dom.
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina,
Czyli mama, ja i tata!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham mamę, tatę, dom.

• Rodzic czyta dzieciom cały wiersz. Powtarza treść wiersza powtórnie, a dzieci powtarzają fragment tekstu: ta, to, ti, ta, ti, tom! Kocham Ciebie i nasz dom.

• Kończenie zdań – wypowiedzi dzieci na temat rodziny. Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdania (przykłady):
◦ Lubię moją rodzinę, bo...
◦ Z moją rodziną najbardziej lubię...
◦ Moja rodzina to...
• „Co robimy razem?” - rozmowa na temat sposobów spędzania czasu z rodziną na podstawie doświadczeń dzieci.
• Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest mama, tata?”. Na stole leżą ilustracje (mama, tata, siostra, brat). Dziecko odwraca się tyłem. Rodzic zabiera jedną ilustrację, dziecko odwraca się i głośno mówi, której ilustracji brakuje. Później Rodzic dodaje dwie kolejne ilustracje – dziadka i babci – i kontynuuje zabawę.
Z YouTube
1. Śpiewające Brzdące – Kocham Cię Ti Amo, Je'Taime – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA

2. DAJ MI RĘKĘ TATO – piosenki na każdą okazję
https://www.youtube.com/watch?v=ZxgFEtsfIBs

3. Mama i Tata – raniusz3k
https://www.youtube.com/watch?v=vSHRfxT2-B4

Drodzy Rodzice
Zabawa jest dla dziecka aktywnością, która je w pełni zajmuje. W zabawie dziecko kształtuje podstawowe i złożone umiejętności społeczne, odporność i wrażliwość emocjonalną, rozwija się i uczy. Jeśli dziecko ma się czegoś nauczyć, musi to zrobić samodzielnie, przy wsparciu innych. Edukacja dziecka jest relacją trójstronną, w której uczestniczą nauczyciele, rodzice i samo dziecko. Rodzice są głównymi wychowawcami dziecka, pełnią ważna rolę w procesie edukacji. Zarówno nauczyciele, jak i rodzice mają na uwadze dobro dziecka. Ważne jest, żebyśmy potrafili wypracować wspólne stanowisko, wspólny plan działania, sposób pomocy dziecku, zwł. w tych trudnych chwilach. Wszyscy – zarówno rodzice, jak i nauczyciele – wychowujemy dzieci i przygotowujemy je do funkcjonowania w rzeczywistości, której czasami sami jeszcze nie znamy. Zachęcam Was do wspólnych zabaw i działań z dziećmi w domu. Bardzo dziękuję za dotychczasową współpracę oraz za dzielenie się pomysłami na wspólne spędzenie czasu.
Serdecznie pozdrawiam Całe Wasze Rodzinki.