Propozycje do tematu "Emocje i wrażenia"

Kategoria:

1. Zabawa Lusterka.
Dzieci otrzymują małe lusterka. Chwilę mogą się dowolnie nimi bawić, a następnie rodzic pyta: Jak wygląda buzia, gdy jest radosna. Obejrzyjcie się w lusterkach. A jak wygląda, gdy się złości? A gdy czegoś się boicie, jakie macie miny? A kiedy jesteście smutni? Na koniec dziecko robi radosną minkę i sprawdza w lusterku.
Rozmowa z dziećmi na temat uczuć i emocji, które mamy w sobie w zależności od różnych sytuacji. Co to są uczucia?, Gdzie rodzą się uczucia?
Każde uczucie jest dobre. Są uczucia łatwiejsze, przyjemniejsze, a także takie, które są mniej przyjemne. Jednak wszystkie uczucia są nam potrzebne.

2. Słuchanie wiersza D. Jasicy pt. „Jak się zmieniam”, ilustrowanego symbolami minek twarzy.
W ciągu dnia miewam różne humory:
Inna jest mina wesoła,
inna, gdy jestem chora.
Gdy się boje krzyczę – Ooo!
Gdy zjadam cytrynę,
To mam kwaśną minę.
Gdy jestem zły,
Moja mina przypomina pysk rekina.

3. Zabawa „Dokończ zdanie”
- Jestem zły gdy ...
- Cieszę się gdy ...
- Jestem smutny gdy ...
- Jestem zdziwiony gdy ..

4. „Radość” – oglądanie i wybieranie zdjęć, na których widać oznaki
radości. Podanie powodów radości: dlaczego ktoś się raduje, cieszy, jest zadowolony? (dzieci, bazując na własnych doświadczeniach, dzielą się swoimi pomysłami).

5. Śpiewające brzdące:
-> https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4
-> https://www.youtube.com/watch?v=DcI4zA9qxP0
-> https://www.youtube.com/watch?v=3ijpFkqve9I

6. Zabawa ruchowa – „taniec radości”. Dzieci słuchają muzyki i spontanicznie
wykonują taniec, który ma być wyrazem radości. Można zaproponować
muzykę klasyczną.

7. Wesoła gimnastyka przy muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

8. Zabawy z ćwiczeniami logopedycznymi:
- „Śmieszki”. Dzieci naśladują sposoby śmiania się różnych osób:
dziecka – ha, ha, ha,
dziadka – ho, ho, ho,
cioci – hi, hi, hi,
wujka – he, he, he,
- gra na instrumentach dmuchanych,
- naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza jak najdłużej, na jednym wydechu,
- naśladowanie głosów zwierząt, przyrody, pojazdów,
- wciąganie policzków i cmokanie,
- przesyłanie całusków,
- kierowanie języka do brody i nosa,
- dotykanie językiem wargi dolnej i górnej,

9. „Uśmiechnięte słoneczko”, praca plastyczna z wykorzystaniem gazet i żółtego papierowego koła. Dzieci przyklejają koło na środku kartki, następnie wydzierają paski z gazety tworząc z nich promyki, które symbolizują różne uczucia dzieci. Mogą również dorysować dowolnie wybraną minę ilustrującą w jakim są teraz nastroju.