Z kulturą za pan brat

Kategoria:

Akceptacja to uznanie czyichś cech lub sposobu funkcjonowania za możliwe do przyjęcia, dobre, właściwe. Jest związana z postawą pełną szacunku wobec odmiennych poglądów, wierzeń, zachowań czy zwyczajów innych. Może też oznaczać pogodzenie się z istniejącym stanem rzeczy, którego nie można zmienić.
Jeśli dziecko czuje się akceptowane przez bliskich, jego poczucie własnej wartości może być budowane we właściwy sposób. Dzięki temu ma możliwość zbudowania w sobie przekonania, że jest ważne, i zaakceptowania samego siebie, a także doceniania innych osób.

1. „Moja złość” – wyrażanie uczuć za pomocą rysunku. Rodzic omawia z dzieckiem sytuacje, które je złoszczą, zapisuje je na dużej karcie. Dziecko rysują złość, używając dowolnych kolorów. Rodzic może
pokazać swój przykład wyrażania złości za pomocą rysunku (dużo okręgów lub kresek).

2. ,Magiczne słowa”- zabawa dydaktyczna - Rodzic przedstawia dziecku sytuacje, dziecko ma określić jakich kulturalnych magicznych słów należy użyć.
Co mówi dziecko,gdy wchodzi do szatni w przedszkolu?
Co mówimy,gdy wychodzimy z przedszkola?
Co mówimy,gdy prosimy o dokładkę obiadu?
Co mówimy,gdy dostaniemy ciastko?
Co mówimy,gdy koleżanka lub kolega częstuje nas ?
Co mówimy,gdy kogoś niechcący popchniemy?
Co mówimy,gdy musimy komuś przerwać rozmowę ,żeby poinformować o czymś ważnym?

3. ,,W kinie”- słuchanie wiersza czytanego przez rodzica.
Piegowaty Jaś z Radzynia
Co sobotę szedł do kina.
Co sobotę wszyscy w kinie
Mieli dość Jasiowych minek
Bo ten piegowaty chłopak
Wszystko robił tam na opak
Głośno gadał, jadł, szeleścił
Ze sześć paczek chrupek zmieścił
Potem czas na popijane
Puszek z sykiem otwieranie ,
Tupot nóg i głośne śmiechy
Ależ Jasio miał uciechę
Jaś się dziwił ,że dziewczyna
Żadna nie chce iść z nim do kina.
A koledzy też nie chcieli,
Widząc Jasia osłupieli
Pewnej soboty bez jego wiedzy
Usiedli za nim koledzy
Jedli i pili głośno chrząkając
I Jasiowi w fotel często stukając
Jasia Pieguska złość już rozsadza!
A widzisz Jasiu ,jak to przeszkadza
,,Cicho”- wyszeptał -,,film oglądajcie..”
I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.

Rozmowa na temat wiersza .Rodzic zadaje dziecku pytania
Gdzie co sobotę chodził Jaś?
Co on tam robił?
Czy to było właściwe zachowanie?
Co się stało pewnej soboty?
Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?

4. Plakat do mojego ulubionego bajki.
Rodzic przygotowuje kartkę format A4, kredki zwykłe lub pastelowe, ołówek, mazaki.
Wspólnie rodzic z dzieckiem tworzą plakat ulubionej bajki dowolną techniką.
5. Muzykoterapia:
Pogodne ćwiczenia W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI -
https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

Pajączek- Metoda Batii Strauss -
https://www.youtube.com/watch?v=ZhF0KaTm2WM
Śpiewające Brzdące - Witaminki - Piosenki dla dzieci -
https://www.youtube.com/watch?v=BFZ7oKmn7WQ

Śpiewające Brzdące - Nieznajomy - Piosenki dla dzieci -
https://www.youtube.com/watch?v=SswfMOV6bUU

Maszeruje wiosna - Piosenki dla dzieci - https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw