Jestem kulturalny

Kategoria:

W praktyce oznaczało to osiąganie kolejnych umiejętności emocjonalnych, społecznych, językowych, muzycznych i plastycznych, poszerzanie wiedzy na temat savoir-vivre’u i stosowania tych zasad na co dzień.

1. Słuchanie piosenki - ZoZi - Savoir Vivre (z płyty "Ważne sprawy")
https://www.youtube.com/watch?v=8PGR50vcJgI
Rozmowa na temat treści piosenki - O czym była ta piosenka? Co to znaczy Savoir Vivre? Jakie znasz słowa grzecznościowe?

2. Zagadki utrwalające używanie zwrotów grzecznościowych.

Wietrzyk porwał mój kapelusz biegnę za nim, już go chwytam
ale wietrzyk porwał znowu a kapelusz dalej zmyka...
Pobiegł Tomek co sił w nogach z wiatrem wcale nie był w zmowie,
Zręcznie złapał mój kapelusz, już go niesie. Co mu powiem?

Bartek w biegu trącił Gosię bo chciał bardzo złapać Krzysia.
Gosia była obrażona na Bartka i na Krzysia.
Bartek jednak się zatrzymał – Nie płacz Gosi, wina nasza,
Ja za Krzysia i za siebie bardzo, bardzo cię...

Obiad dziś jest bardzo smaczny bo jem ulubiony groszek
Mam ochotę zjeść go więcej więc do mamy mówię...

Skacze Ania na kanapie i na brata właśnie spada
brat się krzywi, prawie płacze - co powiedzieć jej wypada?..

Ser kupuję, świeże bułki proszę panią ekspedientkę o dwie śmietankowe rurki, pani cienki papier bierze, pyszne rurki już pakuje,
pięknie pachną tak jak lubię pani mówię więc ....

3. Zabawa ruchowa „Magiczne słowa”.
Dziecko biega swobodnie po pomieszczeniu do dowolnego utworu muzycznego. Rodzic wycisza muzykę i podaje jedno z magicznych słów. Dziecko naśladuje gestem podany zwrot grzecznościowy.
DZIĘKUJĘ – podaje rodzicowi lub rodzeństwu dłoń
PRZEPRASZAM – przytulają się do siebie
PROSZĘ – wskazuje ręką

4. „Na torcie świeczki” – rozmowa o marzeniach na podstawie wiersza.
Na torcie świeczki
Agnieszka Nożyńska -Demianiuk
Na torcie świeczki płoną radośnie,
babcia się cieszy:
– Tak szybko rośniesz!
Dziadek wyjmuje z kosza prezenty:
– Chodź, jubilacie mój uśmiechnięty!
Film oglądamy z mojego życia –
mama się każdą sceną zachwyca:
– Patrzcie, tak kąpał się mój maluszek!
A tu stoimy z nim pod ratuszem!
Nadchodzi w końcu chwila wspaniała –
Która czas w biegu wnet zatrzymała.
– Nim zdmuchniesz świeczki, pomyśl życzenie!
– mama mnie prosi... – Tak, mam marzenie!
By różdżkę jakaś wróżka mi dała,
niech czarodziejską moc będzie miała.
Czego nią dotknę, niech różdżka zmienia!
Ot, takie właśnie mam dziś marzenia!
Rodzic nawiązuje do treści wiersza, pytając o typowo urodzinowy zwyczaj podczas zdmuchiwania świeczek. Pyta, o czym marzyło dziecko w wierszu. Następnie rozmawiają na temat swoich marzeń urodzinowych, czy się spełniły.

5. Motoryka mała:
- https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/wiosna/
- https://dzieciakiwdomu.pl/2017/02/zwiastuny-wiosny-17-pomyslow-na-wiosenne-prace-plastyczne-i-techniczne.html
- http://www.kiedymamaniespi.pl/2017/03/30-pomyslow-na-wiosenne-zabawy-plastyczne-dla-dzieci.html

Zachęcamy do przygotowania rodzinnego spotkania np. przy pysznej szarlotce, którą przygotują Państwo wspólnie z dzieckiem. Należy włączyć dziecko do przygotowania stołu, a podczas spotkania można zachęcać malucha do opowiadań o tym, co je interesuje itp.