Drodzy Rodzice! Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

Kategoria:

Aby utrwalić wiadomości o prawach dziecka możecie państwo wspólnie z dzieckiem przeczytać książkę lub inną publikację o prawach dziecka. Codzienne aktywności i zdarzenia będą również dobrym pretekstem do rozmowy i do utrwalenia wiedzy o
prawach dziecka. Warto podkreślić, że prawa zawsze idą w parze z obowiązkami, wspólnie ustalić codzienne obowiązki dziecka. Podczas rozmowy na temat dzieci ( i dorosłych ) innej narodowości warto zwracać uwagę na to, co nas łączy. W tym tygodniu, zapraszam do analizy podsumowania osiągnięć rozwojowych 6-latka.

Podsumowanie osiągnięć rozwojowych 6-latka
( DOBRY START według Marty Bogdanowicz , vademecum dla nauczycieli str. 55)
1. Jest w stanie nauczyć się jeździć na rowerze, hulajnodze, rolkach, nartach, łyżwach i
tańczyć.
2. Sam się ubiera i rozbiera, wiąże sznurowadła, zapina i rozpina guziki.
3. Tworzy proste schematy postaci ludzkiej, obiektów swojego otoczenia, rysunkiem
wyraża swój stosunek do nich.
4. Potrafi nawlec na nitkę dość drobne koraliki, skleić klejem lub taśmą klejącą dwa
elementy, modelować z plasteliny rozpoznawalne kształty.
5. Jego myśli dotyczą już nie tylko tego, co aktualnie się dzieje, lecz także tego, co było
lub będzie.
6. Potrafi bawić się z rówieśnikami zgodnie z przyjętymi regułami i realizować wcześniej
zaplanowane zadanie.
7. Wskazuje prawą i lewą stronę, podaje nazwy kolorów i części ciała oraz ich
umiejscowienie w przestrzeni. Wymienia dni tygodnia i pory roku. Przelicza w
zakresie 0-10.
8. Dobrze radzi sobie z analizą głoskową ( wybrzmiewa głoski na początku, w środku i
na końcu wyrazu)
9. Zaczyna dostrzegać, że czasem między okazywanymi i przeżywanymi uczuciami może być różnica.
10. Wykonuje swobodnie wszystkie ruchy i ich kombinacje ( bieg, skok, chód i chwyt
piłki).
11. Znacznie łatwiej jest mu skoncentrować uwagę dowolną na bodźcach dochodzących z zewnątrz ( uwaga mimowolna) niż skupić ją z zaangażowaniem własnej woli.
12. Sprawnie różnicuje kształty przedmiotów, figur geometrycznych i złożonych z nich
całości, a także symbole: litery i cyfry, przy czym podobne do siebie znaki ( np. E i F,
W i M, 3 i E) sprawiają mu jeszcze trudności.
13. Potrafi zapamiętać i powtórzyć z pamięci szereg złożony nawet z 6 cyfr, wierszyki
składające się z kilku zwrotek i piosenki.
14. Zaczyna stosować pierwsze strategie pamięciowe, np. strategię powtarzania.
15. Bez trudu dokonuje porównań, szeregowania i klasyfikowania.
16. Potrafi odwzorować skomplikowane wzory graficzne – spirale, szlaczki z elementów
litero podobnych, figury geometryczne lub wzór złożony z kilku prostych figur.
17. zazwyczaj ma już grupę zaprzyjaźnionych dzieci albo nawet jednego prawdziwego
przyjaciela.
18. Wypowiada się rozbudowanymi zdaniami i koryguje swoje pomyłki słowne.
19. Jest wybuchowy, czasem arogancki, a jednocześnie pełen twórczego zapału i otwarty na uczenie się nowych rzeczy. Jest świadomy swoich cech, niezwykle wrażliwy na krytykę, chce być zawsze pierwszy, najlepszy, najszybszy.

Dziękuję Państwu serdecznie za zaangażowanie w przygotowanie zakończenia przedszkola. Filmiki z nagraniami Waszych dzieci, mówiących swoją, przypisaną kwestię, doszły na czas . Dziękuję! Już tworzymy całość Poinformujemy o dniu „występu” naszych dzieci. Pozdrawiam i jak zawsze dziękuję za to , że jesteście z
nami, za te przesyłane wiadomości, zdjęcia, smsy, emaile, piękne filmiki, pozdrowienia!!!! Życzę dobrego, słonecznego tygodnia! Zachęcam do dzielenia się swoimi działaniami wykonywanymi w domu na facebooku; https://www.facebook.com/PSnr2/ (przypominam pocztę mailową do wychowawcy grupy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ) DO Zobaczenia… Pozdrawiam serdecznie!!!

Witajcie Drodzy Rodzice! Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wspierać swoje dziecko?

Kategoria:

Poprzez codzienną aktywność i uczestnictwo w obowiązkach domowych warto utrwalać wiedzę dzieci dotyczącą segregacji śmieci. Wesprze to nie tylko rozwój poznawczy dzieci i świadomość ekologiczną, ale również umiejętności matematyczne. Wart o zadbać o świadomość ekologiczną dzieci – rozmawiać o potrzebach roślin i zwierząt, o tym , w jaki sposób człowiek ingeruje w środowisko. Warto przeliczać elementy w najbliższym otoczeniu, określić, czego jest więcej, a czego mniej.
PROPOZYCJE ZABAW W DOMU POD HASŁEM -” DBAMY O NASZĄ PLANETĘ”
1. „Czas dla Ziemi” – zabawa słowno –ruchowa:
w zabawie można wykorzystać globus, mapę świata, zegar. Dorosły opowiada: „Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy. Aby byłą w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Teraz w zabawie możesz wydłużyć czas naszej symbolicznej Ziemi. Jeśli , Twoim zdaniem, powiem zdanie prawdziwe – skacz do tyłu. Jeśli zdanie będzie fałszywe – zrób dwa skoki do przodu.
A, oto zdania:
1)Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
2)Rower nie produkuje spalin.
3)Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
4)Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
5)Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna osoba.
6)Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
7)Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.
8)Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach (ustawiamy globus przed dzieckiem , na jakąś określoną odległość, dziecko porusza się w stronę globusa, można przeliczać punkty i wymyślić ciekawą nagrodę!

2. „Jakie to słowo?” – zabawa językowa ( W TYM TYGODNIU POZNAJEMY/UTRWALAMY I BAWIMY SIĘ Z LITERĄ Z ,z) :
dorosły wypowiada słowa zawierające głoskę „ z „, posługując się logotomami ( nie sylabami) i prosi dziecko, by określiło, jakie to słowo i na którym miejscu słyszy w nim głoskę „z” ( na początku czy w środku). Przykłady słów: z- egar, zło-m, ga – zda, zeb- ra, nazw – a, groz –a, glob –us, itp.
3. „Ile wody nam ucieka ?” – zabawa badawcza:
Dorosły zadaje zagadkę: „Co mam na myśli? To substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć. jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Poprzez proces parowania i skraplania jej część do nas wraca”
Teraz prosimy by dziecko ułożyło napis WODA z liter zestawu AFABET (WODA, Woda, woda) Teraz idziemy do łazienki, odkręcamy kran , w taki sposób, by woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia. Prosimy , by dziecko oszacowało, ile wody może w ten sposób wylać się z kranu do naczynia ( określamy jakiś czas, nastawiamy zegarek ). Swój szacunek dzieci mogą zaznaczać flamastrem.
4. „Ekologiczne wyrazy” – zabawa słowna, utrwalamy rozpoznawanie liter, czytamy:
prosimy by dziecko ułożyło jak najwięcej słów ekologicznych z wykorzystaniem liter z ALFABETU . NP.: WODA. EKOLOGIA, PLANETA, RYBA, LAS, PARK, ROWER, SOSNA, LIPA, PTAK, WRONA, KRUK, SŁOWIK, OCEAN, itp.
5. „Ekoprzyjaciel” – zabawa manualna z wykorzystanie WYPRAWKI NR 46
dziecko wyszukuje w wyprawce karty nr 46, wypycha kształt ekoprzyjaciela wraz z dziurkami. Przewleka sznurowadło przez dziurki w ubraniu smoka oraz w kołach roweru. Mam nadzieję, że pochwalicie się swoimi SMOKAMI ( Możęcie sami przesłać na stronę facebookową naszego przedszkola lup przesłać zdjęcie na pocztę mailową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., będzie nam miło!)
6. „Jaka to liczba?”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową i słuchową czyli rozpoznajemy liczby, wysłuchujemy głoski na początku wyrazu:
dorosły przygotowuje kartki formatu A4 z zapisanymi niektórymi cyframi ( 1-10 ). Nakłada na nie kartkę z wyciętym otworem. Przesuwa otwór po kartce, która znajduje się pod spodem, a zadaniem dziecka jest odgadnąć, jaka cyfra jest na niej zapisana. Gdy to się uda, dziecko podaje, jaka głoska znajduje się na początku, a jak na końcu tej cyfry .
7. „Odtwórz rytm” – dorosły proponuje sekwencje 3-4 gestów do odtworzenia, np. klaśnięcie, tupnięcie; klaśnięcie, tupnięcie, przysiad; podskok, przysiad, klaśnięcie itp.
8. „głoski w moim imieniu” - prosimy dziecko, aby zapisało na kartce cyfrę, która oznacza liczbę głosek w imieniu; możemy poprosić dziecko aby taką analizę przeprowadziło dla imion z naszej rodziny, dla imion kolegów z przedszkola/grupy
( pamiętamy: GŁOSKĘ – WYMAWIAMY, LITERĘ – PISZEMY)
9. „ PODWODNY ŚWIAT” , ŁĄKA, KRÓLESTWO OWADÓW”, „LAS , DOM ZWIERZĄT” itp. – wspólna praca plastyczna stwórzcie wspólnie prace plastyczną ( obrazek, makieta, plakat ) – na jeden z tych tematów/możecie wymyśleć temat sami;
( uwaga- do tworzenia prac plastycznych wykorzystujcie materiały do recyklingu). Czekamy na prezentacje prac: (facebook; https://www.facebook.com/PSnr2/
10. „Ekologia” – wiersz, rozmowa na jego temat, utrwalenie pojęcia EKOLOGIA
dorosły prosi by dziecko starło się zapamiętać wszystkie słowa, których znaczenia nie rozumie:
10. „CO TO JEST EKOLOGIA? ( D. Klimkiewicz, W. Drabak)
Ekologia – mądre słowo , A, co znaczy – powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach, lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach, o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko to jest nasze środowisko.
masz je chronić i szanować” - Powiedziała mądra sowa…
( zadajemy dziecku pytania np.: Co to jest ekologia, Czego dotyczy ta nauka? Co oznacza słowo „szanować” itp.
11. „Ekologia” – utrwalamy pojęcie definicji EKOLOGIA:
proponujemy dziecku zabawę rytmiczną, np.: dziecko może wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z analizą
sylabową:
To na-u-ka o zwie-rza-kach,
la-sach, rze-kach, Lu-dziach, pta-kach.
Mó-wiąc krót-ko, w pa-ru zda-niach,
o wza-jem-nych po-wią-za-niach
mię-dzy na-mi, bo to wszyst-ko
to jest na-sze śro-do-wis-ko.

11. „ Mniej czy więcej?” – zabawa matematyczna
dorosły zaprasza dziecko do wysłuchania opowieści, ilustruje ją przedmiotami:

1) W pewnej Sali stały dwa kosze na śmieci. W jednym z nich leżały 3 butelki, w drugim 5 butelek. W którym koszy było więcej butelek?
2)Wielka szufla śmieciarki otwiera się szeroko w tę stronę, gdzie jest więcej śmieci. Jak myślisz, w którą stronę się otworzy ( dorosły układa znak; lub ; z dwóch pasków papieru/patyczków)
Kochani, zachęcam Was do korzystania ze strony youtube - tu możemy znaleźć piosenki do utrwalania liczenia/ cyfr/liter/wymowy /wiedzy lub po prostu do śpiewania (
Śpiewające Brzdące - Ekologa znak - Piosenki dla dzieci/ Ekologiczny dom - bajka edukacyjna/ Śpiewające Brzdące - Nasza planeta - Piosenki dla dzieci/
Dziękuję za to , że jesteście z nami, za te przesyłane wiadomości, zdjęcia, smsy, emaile, pozdrowienia!!!!
Pozdrawiam Was i Wasze rodziny, życzę udanej zabawy! Zachęcam do dzielenia, się swoimi działaniami wykonywanymi w domu na
facebooku; https://www.facebook.com/PSnr2/ pa, Kochane Tygryski! pa Kochani Rodzice!

Drodzy Rodzice! Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

Kategoria:

Aby utrwalić wiadomości o rodzinie, możecie państwo przeglądać fotografie i powtarzać nazwy związane z pokrewieństwem: siostra, brat, wujek, ciocia itp. Warto tez podczas codziennych aktywności utrwalać orientację dziecka w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała i innych obiektów ( moja prawa/lewa strona – czyjaś strona/, wspólnie
przeliczać, dodawać i odejmować obiekty w najbliższym otoczeniu, zachęcać dzieci do odczytywania prostych tekstów.
Z okazji Dnia Matki, w imieniu Kochanych Tygrysków składamy te oto życzenia dla najukochańszych mam:
Za to, że zawsze jesteś przy mym boku,
Za to, że wskazujesz drogę mi w mroku,
Za to, że dni moje tęczą malujesz,
dziś Mamo z głębi serca Ci dziękuję.

PROPOZYCJE ZABAW W DOMU POD HASŁEM – „ ŚWIĘTO MAMY I TATY”
kilka propozycji muzyczno/ruchowo/dydaktycznych do znalezienia na stronach youtube
- Moja mama - Piosenki dla dzieci bajubaju.tv
- Śpiewające Brzdące - Buziak - Piosenki dla dzieci
- Oliwia Klimke - Prawa Lewa
- If You're Happy and You Know It!
- ZoZi - Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato! (Dzień Matki/Dzień Ojca)

1. JAKA JEST MOJA MAMA? - rozmowa kierowana/poszerzamy słownik czynny dziecka o skojarzenia ze słowem „mama”/ doskonalimy umiejętność wypowiadania się na określony temat. zachęcamy do rozmowy o mamie ( tacie), zróbmy to w momencie relaksu/bliskości z dzieckiem, zaprośmy/zaproponujmy mu, że porozmawiamy o rodzinie. Możemy zaproponować by dziecko opisało mamę/tatę jednym zdaniem. Mogą to być pytania np.: Jak myślisz ,kto to jest mama?, Jaka powinna być mama? ?/Jak a jest? Co lubię robić z mamą? Co lubi robić mama? itp.
2. „ZNAJDŹ MAMĘ”- doskonalimy orientację w schemacie ciała, ćwiczymy umiejętność
rozpoznawania liter . Dziecko znajduje w ALFABECIE po 4 litery M i A. Dziecko układa je na podłodze dość daleko od siebie, by pomiędzy nimi można było zmieścić stopę. Dorosły objaśnia zasady zabawy: za chwilę będziesz poruszać się po planszy z liter, którą sam stworzyłeś, zgodnie z moimi wskazówkami. Wskazówki dotyczą kierunków np. w lewo, w prawo, do przodu, do tyłu, powinny one doprowadzić dziecko do ułożenia wyrazu mama. Zabawę można prowadzić wykorzystując inne/wybrane litery do ułożenia/przeczytania przez dziecko nowych wyrazów.
3. „KOLORY MOJEJ MAMY” – ćwiczymy umiejętność postępowania według instrukcji, rozpoznajemy litery, czytamy proste wyrazy. (przed rozpoczęciem zabawy prosimy dziecko o wycięcie wielu kolorowych kół o powtarzających się kolorach. Dla ułatwienia pracy dziecko może narysować sobie ołówkiem koło. Ważne by te czynności wykonywało samodzielnie, my możemy je delikatnie instruować). Dziecko rozkłada wiele kolorowych krążków o powtarzających się kolorach. Dorosły wydaje polecenia: Stań na kolorze, który…, np.: podoba się twojej mamie,
przypomina sukienkę twojej mamy,
pasuje do oczu twojej mamy,
przypomina kapelusz twojej mamy,
nie pasuje do twojej mamy.
Dziecko staje na wybranym kole/nie wymagamy od dziecka uzasadnienia dotyczącego wyboru koloru.
4. „MÓJ TATA W PRACY”- rozmawiamy z dzieckiem na temat taty, rozmowa może być inspirowana treścią wiersza:
MÓJ TATO ( B. Forma )
Chodzimy z tatą na długie spacery,
mamy wspaniałe dwa górskie roweru,
Po parku na nich często jeździmy
i nigdy razem się nie nudzimy.
Gdy mroźna zima nagle przybywa
i ciepłym szalem wszystko okrywa,
bierzemy narty i śnieżne szlaki
wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.
Często chodzimy razem do kina,
lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.
Takiego mieć tatę to wielkie szczęście
- życzeń mu składam dziś jak najwięcej.
Po lekturze prosimy dziecko, aby odpowiedziało na pytania np.: Jak ma imię twój tata? Opisz wygląd swojego taty, Jaki jest twój tata? Co robisz z nim wspólnie? Kim jest z zawodu? Jakie ma hobby?
5. „MASKOTKI” - praca plastyczna, wykonywanie maskotki dla brata, siostry lub rodziców. (musimy wcześniej zgromadzić materiały: skarpetki, włóczki, kolorowe guziki, kolorowy papier lub materiał, klej, wstążeczki, wata do wypełnienia skarpetki)
Prosimy dziecko, o wypełnienie skarpetki watą. Z włóczki o dowolnym kolorze dziecko robi czuprynkę i przykleja ją do skarpety. Można związać włoski wstążką. Przykleić oczy z guzików. Z kolorowego materiału ( papieru) wycinamy buźkę. Ozdabiamy maskotkę według własnego pomysłu. Tak przygotowane maskotki mogą być pacynką do zabawy w teatr. A nam będzie miło zobaczyć Wasze maskotki na zdjęciach, na nasze stronie internetowej.
6. „RODZINA” - rozmawiamy o rodzinie, poszerzam słownik czynny dziecka, posługujemy się zwrotami z języka angielskiego. (przygotujmy wcześniej zdjęcia/albumy naszej rodziny )
1) Oglądamy zdjęcia naszej rodziny, prowadzimy rozmowę z dzieckiem:
Czy umiesz podać nazwy członków nasze rodziny? Czym różnią się członkowie rodziny? (płcią, wygładem, wiekiem itd.) Kim jest dla ciebie mama mamy/taty? Kim ty jesteś dla nich? Kim jest dla ciebie siostra mamy/taty? Kim jest dla ciebie brat, mamy/taty? Co najbardziej lubisz robić ze swoją rodziną? Jakie masz obowiązki? Ile osób ma twoja rodzina? Policz je. Kto to są dziadkowie? Ile masz rodzeństwa? Ile sióstr/braci? Jak się nazywają?
2) Zabawę można też prowadzić w języku angielskim. Prosimy, aby dziecko obejrzało dokładnie zdjęcia naszej rodziny, a następnie odpowiedziało na pytania, używając słów określających członków rodziny (mama – mother, tata – father, babcia – grandmother, dziadek – grandfather, ciocia – aunt, wujek – uncle, brat – brother, siostra – sister, rodzeństwo – siblings )
7. “PODSOCZ, JEŚLI USŁYSZYSZ GŁOSKĘ…” – zabawa słuchowa/ruchowa, może bawić się cała rodzina: Wyjaśniamy dziecku, że ma podskoczyć, kiedy usłyszy wyraz rozpoczynający się głoską m. Podajemy różne słowa. Gdy słowo nie rozpoczyna się na m, dziecko stoi nieruchomo.
8. „MOJA WESOŁA RODZINA” – wierszyk do słuchania/rozmowy o jego treści lub do nauki na pamięć.
MOJA WESOŁA RODZINAK” ( S .Karaszewski)
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my jak palce jednej dłoni!
Mama , tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce!
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje, a mamusia pocałuje!
Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!

Dziękuję za to , że jesteście z nami, za te przesyłane wiadomości, zdjęcia, smsy, emaile, piękne filmiki, pozdrowienia!!!!
Życzę udanej Zabawy! Zachęcam do dzielenia się swoimi działaniami wykonywanymi w domu na facebooku; https://www.facebook.com/PSnr2/ ( przypominam pocztę mailową do wychowawcy grupy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ) DO Zobaczenia… Pozdrawiam serdecznie!!!

Witajcie Drodzy Rodzice! Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wspierać swoje dziecko?

Kategoria:

W codziennych sytuacjach możecie Państwo zwracać uwagę na pochodzenie spożywanych produktów. Zachęcam do zabaw w wysłuchiwanie głosek w słowach ( np. co słyszysz na początku, na końcu, w środku w wyrazie „mleko”) ,zabaw w przeliczanie i dodawanie na przedmiotach codziennego użytku, na palcach, a także klasyfikowanie przedmiotów ze względu na podaną cechę. Wykorzystujcie gry planszowe, które mają ogromny wpływ na nasz umysł (m.in. pomagają w skupieniu uwagi, mobilizują do większej koncentracji, rozwijają zdolność logicznego myślenia, uczą jak wygrywać i przegrywać z godnością i najważniejsze są wspaniałym sposobem na ciekawe spotkania z najbliższymi).Ruch to zdrowie, pamiętajcie o codziennej dawce ruchu, jeśli jest to możliwe niech to będą zabawy na świeżym powietrzu.

PROPOZYCJE ZABAW W DOMU POD HASŁEM -” PRACA ROLNIKA”
1. Oglądanie książek/filmów o zwierzętach – samodzielne wyszukiwanie informacji, wypowiadanie się na temat ilustracji, rozwijanie umiejętności odczytywania prostych tekstów z poznanych liter.
2. „Wspólna praca” – zapraszam Tygryska do wysłuchania wiersza, zwracam uwagę na wszystkie trudne słowa, proszę by Tygrysek postarał się je zapamiętać:
Kwaknął kaczor raz i drugi: - Na podwórku widzę pługi… Kwa, Kwa!
Wróbel siedzi na stodole: - Już gospodarz jedzie w pole… Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł na ugorze: - Już gospodarz w polu orze… Hop, hop!
Na podwórku kogut pieje: - Już gospodarz w polu sieje… Ko, ko!
Na topoli kraczą wrony:- Już koniki ciągną brony… Kra, kra!
Teraz krzyczą wszyscy razem: - oraliśmy z gospodarzem! Hej, hej!
Zadania dodatkowe :
1. Czy zrozumiałeś wszystkie słowa użyte w wierszu ( pług, ugór, orka ,brona)?
2. Czy zapamiętałeś jakie zwierzęta występowały w wierszu?
3. Co robiły zwierzęta i o czym opowiadały?
4. Czy potrafisz ułożyć zdania z niektórymi słowami użytymi w wierszu?
5. Przelicz słowa w zdaniach, pokaż na palcach ich liczbę, zapisz liczbę na kartce.

3. „Tajemnicze pudełko”- rozmowa na temat produktów pochodzenia zwierzęcego:
Przygotowujemy pudełko z niewielkim otworem przez który można włożyć rękę. Tygrysek wyciąga z niego różne produkty pochodzenia zwierzęcego, podaje ich nazwy, a następnie określa zwierzę, od którego dany produkt pochodzi, np. jako, mleko, miód, kłębek wełny, pióro. Można poprowadzić zabawę w języku angielskim
( jajko – egg, mleko- milk, miód – honey, wełna -wool)
4. „ Układam wyrazy” – z wykorzystaniem LITER Z ALFABETU
Prosimy Tygryska o ułożenie wyrazów z liter Alfabetu ( np.: jajko, jajka, mleko, wełna, masło, kura, kogut, pies, orka, pole, traktor itp. ). Prosimy: 1. Podskocz tyle razy na jednej nodze, ile ten wyraz ma liter, 2. Pokaż, który napis to „mleko”3. Przeczytaj , ten napis.
5.” Jakie to słowo?”- praca z wykorzystaniem obrazków z WYPRAWKI ( nr 45)
1).Tygrysek wypycha obrazki i układa dwa stosy: jeden z obrazkami, drugi z napisami. 2). Nazwij ilustracje oraz podziel na głoski
3) Przeczytaj podpisy i ułóż pod odpowiednimi ilustracjami,
4) Wskaż właściwy napis, wskaż litery, którymi różnią się kolejne wyrazy na jednym kartoniku.

6. „Pory Roku, Miesiące” – utrwalam nazwy pór roku ( określam ich cechy charakterystyczne) nazywam
miesiące, przypisuję je do określonej pory roku. Potrafię je samodzielnie wymienić!
Kochani, zachęcam Was do korzystania ze strony youtube - tu możemy znaleźć piosenki do utrwalania liczenia/ cyfr/liter/wymowy /wiedzy lub po prostu do śpiewania (np. :Zwierzęta dla dzieci na wsi - Odgłosy zwierząt | Czy Wiesz Jak, Śpiewające Brzdące - Gdacze kura: Ko, Ko, Ko - Piosenki dla dzieci, Śpiewające Brzdące - Alfabet - Piosenki dla dzieci…)

Pozdrawiam Was i Wasze rodziny, życzę udanej zabawy! Zachęcam do dzielenia, się swoimi działaniami wykonywanymi w domu na facebooku - https://www.facebook.com/PSnr2/ pa, Kochane Tygryski!

Drodzy Rodzice! Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

Kategoria:

Podczas codziennych aktywności warto rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach i emocjach. Warto podkreślać, że wszystkie uczucia są potrzebne, ważne i dorośli odczuwają je podobne. Należy wskazywać dziecku takie możliwości złagodzenia
napięcia podczas odczuwania trudnych emocji, które są akceptowalne społecznie. Można wspierać się literaturą dla dzieci, filmami, bajkami itp. Podczas słuchania, opowiadania czy oglądania bajek warto pytać dziecko: Co bohater czuje w tej
chwili? Dlaczego? Pozwoli to weprzeć rozwój emocjonalny dzieci. Warto również pamiętać o tym, że nasze dzieci uczą się przede wszystkim przez naśladowanie wzorców. Warto poprzez odpowiednie reagowanie w trudnych sytuacjach być takim
wzorem dla swojego dziecka.

PROPOZYCJE ZABAW W DOMU POD HASŁEM – „ Wrażenia i uczucia”
kilka propozycji muzyczno/ruchowo/dydaktycznych do znalezienia na stonach youtube
- Jadą jadą misie | Pogadanka o kwarantannie | Jazzowanki
- Piosenka o rodzinie | Polskie piosenki dla dzieci z pokazywaniem | Jazzowanki
- Bajka o Wirusku | Piosenka i pogadanka | Jazzowanki
-Każdy jest inny| Piosenka o przyjaźni | Jazzowanki
- ZoZi - Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato! (Dzień Matki/Dzień Ojca)
- Kochana Mamo - piosenka dla dzieci, na dzień mamy - Babadu Tv
- SKACZEMY, BIEGNIEMY – @WYGIBASY TV - piosenki dla dzieci - piosenka dla dzieci, dziecięce hity!
- Moja mama jest kochana -Kiki Luna
- Kochana Mamo - piosenka dla dzieci, na dzień mamy - Babadu Tv
- Zestaw piosenek na Dzień Mamy - piosenki dla dzieci - Babadu TV

1. „DOKOŃCZ ZDANIE” – poszerzamy słownictwo dziecka określamy/nazywamy/rozpoznajemy emocje
doskonalimy umiejętności czekania na swoją kolej, bawimy się z całą rodziną.
(prosimy dziecko by wykonało emotki emocji, jak najprostsze rysunki – koło i emocje typu: wesoły, szczęśliwy,dumny, rozzłoszczony, smutny, zły, groźny, zdziwiony itp., zaufajmy dziecku na pewno wykona to tak jak czuje) prosimy , by każdy uczestnik zabawy wylosował obrazek przedstawiający emotkę emocji i dokończył zdanie: jestem… ( tu wstawiamy nazwę emocji widocznej na obrazku), każda osoba, która mówi o swoich uczuciach, powinna zostać wysłuchana,a jej wypowiedzi nie należy kwestionować. Każdy może czuć się inaczej w danej sytuacji. Zabawę można przeprowadzić z wykorzystaniem słownictwa języka angielskiego ( szczęśliwy- happy, smutny- sad, dumny – pro ud, rozzłoszczony – angry)
2. „UKRYTE SŁOWA” - ćwiczymy umiejętność wyszukiwania wspólnych elementów podobnych słów, nazywamy głoskę na początku, w środku i na końcu wyrazu.
tłumaczymy dziecku zasady zabawy: Mamy w języku polskim takie słowa, które zawierają w sobie inne, krótsze słowa. Będę mówić słowo, a twoim zadaniem jest znalezienie w nim innego słowa .Kidy dziecko poda nowe, krótsze słowo, prosimy o
określenie głoski na początku, na końcu i głosek w środku. Przykładowe słowa: laska, parasolka, serce, słońce, malina, tulipan, burak. Fajna zabawa dla całej rodziny nawet na cały tydzień, kiedy ogłosimy konkurs na wyszukanie największej
„ukrytych słów”.
3.”KRAINA RADOŚCI” – relaksacja przy muzyce/ „PORUSZAMY SIĘ JAK…” – ruchowa zabawa dramowa. Dziecko słucha muzyki i wykonuje masażyk na plecach dorosłego rysując spirale, figury geometryczne i inne kształty jednym palcem, kilkoma palcami albo całą dłonią ( po chwili robimy zamianę ). Można usiąść naprzeciw siebie po turecku wymyślając wspólny taniec dłoni do utworu, porozumiewając się ze sobą bez słów. „Poruszamy się jak…” dziecko chodzi swobodnie , dorosły klaszcze w dłonie i wdaje kolejne instrukcje: Chodzimy jak ludzie zmęczeni, Chodzimy jak ludzie smutni, Chodzimy jak ludzie weseli… itp.

4. „CZARNA JAMA” - uczymy się uważnie słuchać i wypowiadać się na temat utworu, rozwijamy logiczne myślenie i poszerzamy słownik czynny (zapraszamy dziecko do wysłuchania wiersza, podkreślamy na co powinno zwrócić szczególną uwagę: Zastanów się, proszę, kto jest bohaterem utworu – chłopiec czy dziewczynka? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk”? Czym jest „czarna jama „ z wiersza?)
Czarna Jama ( J. Papuzińska)
Nie wie tata ani mama, ze jest w domu czarna jama…
Czarna, czarna, czarna dziura, bardzo straszna i ponura,
Gdy w pokoju jestem sam lub gdy w nocy się obudzę,
to się boje spojrzeć tam,
Tam jest chyba mokro , ślisko, jakby przeszło ślimaczysko…
Musi żyć tam wstrętne zwierzę, co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona, wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie i ta Geba się zatrzaśnie… Ła!
Ojej, tao, ojej mamo, uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj ,mamo drzwi, bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku w tamtej jamie coś tak jakby mruga na mnie, że mam przyjść…
Może tkwi tam małą bieda, która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować? Może leżą skarby skrzacie?
Więc poczołgam się jak kot. Ja – odważny, ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło, ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały. Wlazłem cały! No i już.
Jaki tu mięciutki kurz. Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora, nie za dużą, lecz dość spora.
latareczkę małą mam. Nie ma w domu, żadnych jam!
1) Dorosły prowadzi rozmowę na temat wiersza, pomagając dziecku pytaniami: Czy narratorem wiersza jest chłopiec czy dziewczynka? Po czy to poznałeś? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk „? Czy to dobrze, czy źle się bać? Jakie są sposoby poradzenia sobie z lekiem przed nieznanym? Czym jest „czarna jama” z opowiadania? Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
2) „Co widzisz w ciemności?” – proponujemy dziecku, by schowało głowę pod kocem i doświadczyło ciemności. PO zabawie dzielimy się wrażeniami na temat tego, co widzimy w ciemności (dziecko powinno wyrazić zgodę na tę zabawę)
3) „Budujemy czarną jamę” – przestrzenna praca plastyczna. Zadaniem dziecka jest wykonanie „czarnej jamy” , w której następnie schowamy swoje lęki. Jama powinna być wykonana np. z gazet i mieć przestrzenną formę. Musi być na tyle dużą, żeby mogło się w niej schować dziecko. Można taką jamę stworzyć z koca/prześcieradła, materiału, wszystko zależy od pomysłu … na koniec wchodzimy do „czarnej jamy” i symbolicznie zostawiamy w niej swoje leki.
4) „Wędrujemy do czarnej jamy” – dziecko stoi w pewnej odległości od swojej „czarnej jamy’, dorosły instruuje jak dojść do jamy z wykorzystaniem języka angielskiego np.: w prawo – to the right, w lewo – to the left, do przodu – straight ahead, do tyłu – go back.
5. „LISI OGON” – zabawa ruchowa / ilustrowanie treści wiersza ruchem (kilka powtórzeń)
Lisi ogon ( M. Bennewicz)
Bo strach to tylko przebranie ( gest rozkładania rak, dłonie otwarte, wyprostowane )
I groźne zakłada maski ( dotykanie twarzy, przesuwanie dłoni od czoła do brody )
lecz zadaj sobie pytanie, ( gest rozkładania rąk, dłonie otwarte, wyprostowane )
na jakie czeka oklaski? ( składanie dłoni jak do oklasków )
Stres karmi się naszym strachem ( ( podnoszenie dłoni do ust, pokazywanie gestu jedzenia )
Jak gołąb na dachu bułką. ( podnoszenie dłoni do ust, pokazywanie gestu jedzenia )
Wystarczy jednym zamachem, ( gest zrzucania czegoś z półki, szeroki zamach jedną, następnie druga ręką na zmianę )
przegonić go jak kurz z półki.
6. „NIE ROZSMIESZAJ MNIE” - rozwijamy mowę, myślenie, współpracę i ćwiczymy umiejętności kontrolowania własnych stanów emocjonalnych siadamy naprzeciw siebie ( dorosły i dziecko ) , jedno z nas usiłuje być poważne i za wszelką cenę stara się nie uśmiechać. Druga osoba ma za zadanie rozśmieszyć partnera. Kiedy mu się t o uda, następuje zamiana ról. Po zakończeniu zabawy, dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: Co czułeś w trakcie tego ćwiczenia? Czy łatwo było zachować powagę? Co ci w tym pomogło, a co utrudniało to zadania?

7. „UCZUCIA W PALCACH” – gra planszowa z wykorzystaniem WYPRAWKA 51
dorosły wspólnie z dzieckiem nazywa palce jednej dłoni, pojedynczo je prostując. Może jednocześnie podać nazwy w języku angielskim np.: kciuk – tumb, palec wskazujący - index finger, palec środkowy – Middle finger, palec serdeczny – ring finger, mały palec – Little finger.
1) Dziecko przelicza palce za pomocą liczebników głównych i porządkowych, licząc od kciuka (pierwszy – first, drugi – second, trzeci – third, czwarty – fourth, piaty – fifth ) .
2) Dziecko może na paznokciach jednej reki napisać cyfry 1-5, zaczynając numerowanie od kciuka.
3) Dziecko wypycha kostki z WYPRAWKI 51 i skleja je. Wybierając jeden zestaw, umawiamy się, że każdy z nas będzie rzucać swoimi kostkami. Gramy w parze, rzucając jednocześnie dwiema kostkami – cyframi 1-5 i symbolami emocji.
4) Zadaniem dziecka jest za pomocą ruchów dłoni pokazać emocje widoczne na kostce i spróbować opowiedzieć o ich przyczynie, korzystając z liczebników prorządowych, np.: Dłoń jest smutna (gest), bo pierwszy palec został przycięty w szufladzie. Kiedy historia emocji jednego palca zostanie opowiedziana – dziecko ściera cyfrę z odpowiedniego paznokcia lub zapisuje Jana kartce. Wygrywa ta osoba, która pierwsza opowie historię uczuć wszystkich palców swoje dłoni.
Życzę udanej i twórczej zabawy! Powodzenia!
Pozdrawiam Was serdecznie, życzę zdrowia, dużo słońca i tygodnia pełnego wrażeń!
Kochani, zachęcam Was do korzystania ze strony youtube - tu możemy znaleźć piosenki do utrwalania liczenia/ cyfr/liter/wymowy /wiedzy/nauki czytania sylabami/ do śpiewania!!! czyli po prostu do łatwego i przyjemnego utrwalania wiedzy

Dziękuję za to , że jesteście z nami, za te przesyłane wiadomości, zdjęcia, smsy, emaile, piękne filmiki, pozdrowienia!!!! Życzę udanej Zabawy! Zachęcam do dzielenia się swoimi działaniami wykonywanymi w domu na
facebooku; https://www.facebook.com/PSnr2/ (przypominam pocztę mailową do wychowawcy grupy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) DO Zobaczenia… Pozdrawiam serdecznie!!!

Wielkanoc to wiosenne, radosne święto.

Kategoria:

Tytuł:Wielkanoc to wiosenne, radosne święto.
Tekst:
WITAJCIE TYGRYSKI. Wielkanoc to wiosenne, radosne święto. Przygotowując się do świąt możemy doskonale się bawić. Pamiętajmy, by wykorzystać ten czas na budowanie rodzinnych więzi. Kochani, pozdrawiam Was i Wasze Rodziny, Wesołych Świąt!
1. Quiz wielkanocny – czyli trochę wiedzy o Wielkanocy ( ps.. możecie sami ten quiz tworzyć bez końca)
Do zwierzątek wielkanocnych nie należy:
- bocian
- zajączek
- kurczątko
Palmy święcimy:
- tydzień przed Wielkanocą
- dwa tygodnie przed Wielkanocą
- trzy tygodnie przed Wielkanocą
W koszyczku wielkanocnym nie znajdziemy:
- jajka
- marchewki
- soli
W święta wielkanocne pieczemy:
- mazurek
- tort
- nic nie pieczemy
Śmigus Dyngus to inaczej:
- lany poniedziałek
- lany wtorek
- lany czwartek
Pisanki to:
- plecione koszyczki
- wielkanocne ciasta
- malowane jajka
W Wielkanoc prezenty Tygryskom przynosi:
- kurczaczek
- baranek
- zajączek
2. „Rodzinny mazurek „- trochę tradycji, dużo spontaniczności jeszcze więcej wesołej zabawy
- Może mama lub tata zajmie się pieczeniem „bazy „ do mazurka, a Ty Kochany Tygrysku zaprojektujesz oryginalną dekorację? Czekamy na zdjęcia ( ps. możecie zrobić babę wielkanocną, kolorowe babeczki lub to co zazwyczaj przygotowujecie na święta)
3. Pisanki – kolorowanki- czyli tworzymy własne karty pracy
- Tygrysku, sam przygotuj/narysuj szablon jaja na dużej kartce . Teraz zdecyduj, jaką techniką chcesz je ozdobić? Jeśli wymagasz podpowiedzi to : wykorzystaj kredki, farby, wyklej plasteliną , skrawkami kolorowego papieru, materiału, obsyp brokatem, itp. Wytnij, przewiąż wstążeczką. Takie jajko może być wspaniałym prezentem— zajączkiem dla Twojej rodziny. Koniecznie zademonstruj nam swoją pisankę
(facebook; https://www.facebook.com/PSnr2/)
4. „Wesołych Świąt” – układamy i czytamy, a potem te życzenia w świat wysyłamy
- Użyjcie liter z naszego alfabetnika, ułóżcie z nich życzenia, po prostu” WESOŁYCH ŚWIĄT”, podpiszcie swoim imieniem , zróbcie zdjęcie i prześlijcie na nasza facebookową stronę. Będzie nam miło!

5. „ Życzenia, życzenia, życzenia” – coś dla moich przyjaciół z przedszkola
- święta to czas życzeń, może mielibyście ochotę przesłać życzenia swoim kolegom z przedszkola? Co Wy na to? Zróbcie kartę, pamiętajcie o elementach wielkanocnych, wymyślcie wesołe życzenia. zróbcie zdjęcie, nagrajcie filmik… ps. koniecznie z dopiskiem dla kogo te życzenia (facebook ; https://www.facebook.com/PSnr2/)
6.Mój wielkanocny stroik” – pokażecie nam swoje stroiki, prosimy, bez stroika/dekoracji wielkanocnej smutny byłby nasz dom, prawda?
7. „Rysujemy i liczymy” – liczymy i sprawdzamy czy orientujesz się na kartce papieru?
- Do tego zadania potrzebujemy: czystą kartkę i pisak/kredka w kolorach czerwony, niebieski żółty. Tygrysek rysuje pisanki według podanej instrukcji, np.:
Narysuj na górze kartki czerwoną pisankę.
Na dole kartki narysuj niebieską pisankę.
Na środku kartki narysuj 2 żółte pisanki.
Dorysuj tyle pisanek na górze kartki, żeby były tam 2 czerwone pisanki.
Narysuj tyle pisanek na dole kartki, żeby razem były 3 niebieskie.
- na koniec przelicz pisanki , najpierw poszczególne kolory, potem wszystkie razem. A teraz Ty Tygrysku, wymyśl podobną zabawę dla swoich rodziców, rodzeństwa.
8.Znasz pomysły na zabawy wielkanocne? Podobno jest ich bez liku? Podziel się z nami zwariowanymi
zabawami, wyślij zdjęcie, pośmiejemy się razem! A, to propozycje, może się przydadzą?
- Waletka
Inaczej wybitka. Różne są nazwy tej zabawy. Polega na stukaniu się ugotowanymi jajkami. Wygrywa ten, czyje jajko się nie rozbije lub ucierpi najmniej, podczas wszystkich potyczek.
- Szukanie jajek

Ukryj w domu kilka czekoladowych jajek. Będzie ciekawie jeśli tata lub mama pomogą Tobie odgadywać, gdzie są schowane przygotowując słoik z zagadkami np. W tym miejscu jest zimno i na pewno znajdziesz tam mleko (lodówka). Takie podchody są zawsze ciekawsze niż trochę oklepane ciepło-zimno.

Zachęcam do dzielenia się swoimi działaniami. Zróbcie zdjęcie, nagrajcie filmik, pokażcie nam siebie!
Przypominam formy kontaktu:

- strona przedszkola na Facebooku
- e-mail do nauczyciela – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- kontakt telefoniczny (sms) – 504 497 713
Pozdrawiam , BĄDŹCIE Z NAMI ! WESOŁYCH ŚWIĄT!

Drodzy Rodzice! Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

Kategoria:

Warto razem z dziećmi podejmować wiele aktywności muzycznych: śpiewanie, konstruowanie instrumentów, układanie i odtwarzanie muzycznych rytmów, słuchanie różnych rodzajów muzyki itp. Pomoże to dzieciom rozwinąć słuch muzyczny, a to z kolei wesprze je w nauce czytania i pisania. Warto również rozmawiać z dzieckiem o tym, w jaki sposób dbać o słuch, oraz jakie są konsekwencje przebywania w hałasie.

PROPOZYCJE ZABAW W DOMU POD HASŁEM – „ W krainie muzyki”
• Śpiewające Brzdące - Trzech muzyków z kontrabasem - Piosenki dla dzieci
• Śpiewające Brzdące - Ręce, nogi się ruszają
• Śpiewające Brzdące - Muzyczne stop!
• Majka Jeżowska - A ja wolę moją mamę ( bo już niedługo święto mamy!!!)
1. „Najlepszy instrument” – doskonalimy umiejętność uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści, doskonalimy percepcję słuchową, rozwijamy logiczne myślenie, poszerzamy słownik czynny (zapraszamy dziecko do wysłuchania wiersza, przed przeczytaniem utworu prosimy, aby dziecko zwróciło szczególną
uwagę na to, w jakich sytuacjach może grac instrument, o którym pisze autor)
„Najlepszy instrument” ( W. Próchniewicz)
Jest taki instrument na świecie, Dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie, Najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha, On ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież, Słucha się w zimie i w lecie,
W upał i gdy deszcz leje, On nawet wtedy się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie, Już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos, Nie zniknie – bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj, Pamiętaj o nim – zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie, I zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radonie Na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię, Twój wierny, dźwięczny przyjaciel.
Prowadzimy rozmowę z dziećmi np. : 1) Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?; 2) Czy każdy z nas ma taki instrument?; 3)W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?; 4) Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?; 5)W czym jest podobny?

2. „Grająca woda” – zabawa badawcza, rozwijamy umiejętności formułowania hipotez, doskonalimy umiejętności przeprowadzania zabaw badawczych, poszerzamy wiedzę przyrodniczą
1) Dziecko siedzi przy stoliku. Przed dzieckiem stoi kieliszek na nóżce, a na stoliku butelka lub inne naczynie z wodą. Prosimy, aby dziecko suchym palcem pocierało wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. pytamy: Czy słyszysz jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka.
2) Następnie dziecko wykonuje tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole. Czy teraz słyszysz dźwięk? Jeśli dziecko wykonało ćwiczenie prawidłowo - usłyszy dźwięk.
3)Teraz dziecko wlewa do kieliszka trochę wody i ponownie próbuje grać na nim mokrym palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk. Zachęcamy dziecko, by spróbowało porównać dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wleją rożną ilość wody.
4) Po kilku/wielu próbach zapraszamy dziecko do rozmowy: Jak myślisz, dlaczego, gdy pocierałeś kieliszek suchym palcem, nie było słychać dźwięku? Czy wiesz co to jest fala dźwiękowa? Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajduje się w środku .Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża.
5) Aby pokazać drgania szkła, możemy przyczepić do kieliszka piłeczkę pingpongowa na nitce i pokazać raz jeszcze wprawianie kieliszka w drganie.. Podczas pocierania palcem brzegu kieliszka piłeczka będzie się odchylać.
3 „Pląsy muzyczne” – zabawa relaksacyjne, masażyk. ( dziecko siedzi na podłodze w siadzie skrzyżnym. Siadamy za nim i wykonujemy masaż pleców zgodnie i z instrukcją):
Idą słonie ( na plecach kładziemy na przemian całe dłonie),
potem konie ( piąstki ),
panieneczki na szpileczkach ( palce wskazujące)
z gryzącymi pieseczkami ( szczypanie ).
Świeci słonko ( zataczamy dłońmi kółka),
płynie rzeczka ( rysujemy linię ),
pada deszczyk ( naciskamy wszystkimi palcami ).
Czujesz dreszczyk? ( łaskoczemy ).

4. „Malowanie muzyki” – rozwijamy umiejętność ilustrowania treści utworu za pomocą środków plastycznych, nazywamy uczucia. potrzebne będą kartka formatu A3, farby, pędzle, woda. Możemy wykorzystać utwory z muzyki klasycznej , oto kilka propozycji:
• Edvard Grieg - Poranek
• Piotr Czajkowski - Walc kwiatów z Dziadka do orzechów
• "Jezioro łabędzie";- Piotr Czajkowski
• Laleczka z Saskiej Porcelany
Dziecko słucha wybranego utworu ( kilka razy) . Pytamy, jaki kolor/barwa kojarzy mu się z tą muzyką, czy linie, które obrazowałyby ten utwór, byłyby łagodne czy ostre itp. i malujemy tak jak nam muzyka gra w duszy….

5.”Ćwir, czyli kiedy wejdziesz miedzy wrony, musisz krakać jak i one” ( A. Frączek )
(zachęcamy dziecko do wysłuchania wiersza. Przed jego odczytaniem prosimy, by dziecko zwróciło uwagę na niektóre szczegóły: 1) podczas słuchania wiersza zastanów się, proszę, dlaczego wron były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one. Pomyśl tez o tym, co może oznaczać przysłowie: „Kiedy wejdziesz miedzy wrony, musisz krakać jak i one”.
Wróbel w gości wpadł do wron. I już w progu, jak to on,
bardzo grzecznie: - ćwir, ćwir! – rzekł.
Wrony na to w dziki skrzek: - Co on gada? -Kra, kra, kra!
- Tyś słyszała to, co ja? – Jakiś jazgot?
- Zgrzyt? – I brzdęk? – Co to był za dziwny dźwięk?

Wróbel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc! Po kolei spadły: bach!
z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch, oczyściły z piachu brzuch,
skrzydła, dzióbek oraz piety, rzekły: - Biedak jest ćwirknięty. przykładowe pytania do wiersza: Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one? Jak myślisz, dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo? Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir’, jak myślisz? Co może oznaczać przysłowie: „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one/” Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania? Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak chciały wrony?
6. Nasza gitara” – przestrzenna praca plastyczna rozwijamy sprawność manualną.
potrzebne będą: opakowanie po chusteczkach higienicznych, kolorowy samoprzylepny papier, nożyczki, gumki recepturki, czarny marker, taśma samoprzylepna ( lub różne materiały do recyklingu) zachęcam by gitara byłą wykonana przez dziecko, samodzielnie według jego pomysłu, my może zademonstrować gitarę na ilustracji, na filmie. Udanej zabawy!!!
7. „Układamy sylaby” – zabawa językowa z wykorzystaniem ALFABETU:
prosimy dziecko o wyjęcie z ALFABETU liter h, H oraz samogłosek ( o, a i e, u, y ). Dorosły mówi różne słowa, które rozpoczynają się głoską h. Zadaniem dziecka będzie ułożenie pierwszej sylaby, którą usłyszy w słowie. Przykładowe słowa: hamak, haki , Helena, hipopotam, huragan, itp. możemy proponować słowa, które nie mają znaczeń ( są trudniejsze), np. harana, hoseta, herina, hu rafo itp.

Pozdrawiam Was serdecznie, życzę zdrowia, dużo słońca i tygodnia pełnego wrażeń!
Kochani, zachęcam Was do korzystania ze strony youtube - tu możemy znaleźć piosenki do utrwalania liczenia/ cyfr/liter/wymowy /wiedzy/nauki czytania sylabami/ do śpiewania!!! czyli po prostu do łatwego i przyjemnego utrwalania wiedzy.
Dziękuję za to, że jesteście z nami, za te przesyłane wiadomości, zdjęcia, smsy, emaile, piękne filmiki, pozdrowienia!!!! Życzę udanej Zabawy! Zachęcam do dzielenia się swoimi działaniami wykonywanymi w domu na facebooku - https://www.facebook.com/PSnr2/ ( przypominam pocztę mailową do wychowawcy grupy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. )
DO Zobaczenia… Pozdrawiam serdecznie!!!

„ NA WIEJSKIM PODWÓRKU”

Kategoria:
  1. „NA WIEJSKIM PODWÓRKU” - trochę ruchu, trochę czytania, trochę rysowania
    - CZYTAM - poproś mamusię ( możesz wykonać sam) o wykonanie napisów- wizytówek: KROWA, KURA, KACZKA, GĘŚ, KOŃ, KOT, PIES… .itp.
    - odczytaj napisy sam lub z pomocą rodziców
    - NAŚLADUJĘ - /zabawy buzi i języka – naśladuj ruchem i głosem zwierzęta
    - TAJEMNICZE ZWIERZĘ” – zabawa plastyczna – stwórz swoje tajemnicze zwierzę, technika dowolną, liczy się pomysł ii zaangażowanie (zrób zdjęcie pracy, prześlij nam na stronę naszego przedszkola! )
  2. KSIĘGA ZABAW str. 58-59 - na postawie ilustracji, wiersza i własnej wiedzy odpowiedzcie na pytania:
    - Co to jest gospodarstwo wiejskie?
    - Jakie jeszcze zwierzęta domowe można spotkać na wiejskim podwórku?
    - Jak się nazywają samce-samice, a jak młode tych zwierząt?
    - W jaki sposób należy się zachowywać wobec zwierząt?
    - Możemy wprowadzić w rozmowie słownictwo języka angielskiego ( koń – horse, krowa – cow, owca – Sheep, kura – hen, świnia – pig)
  3. „Ł , JAK ŁAPA , CHODZIMY PO ł, PISZEMY ł” – poznajemy, utrwalamy, bawimy się z literą Ł, ł
    - poszukaj w Książce Pracy 3 literę Ł. Wykonajcie zdania tam prezentowane
    - ułóż ze sznurka, skakanki, taśmy itp. kształt litery Ł , ł– podczas chodzenia po kształcie litery wypowiadaj głoskę Ł, krótko, nie wydłużając jej brzmienia,
    - napisz kształt litery ł, Ł - palcem na podłodze, w powietrzu, wypowiadaj głoskę ł z różną intonacją (głośno, cicho, smutno, …)
    - ułóż z liter ( ALFABETNIK ) jak najwięcej wyrazów, które zawierają literę L, ł, możesz ogłosić konkurs rodzinny, kto ułoży i przeczyta najwięcej wyrazów?
    - PORTRET LITERY ł, Ł - możesz ulepić, narysować, namalować, wyciąć , ułożyć z np., grochu, kaszy, mąki,… kształt litery Ł, ł
  4. „ TYLE KROKÓW” - zabawa słuchowo-ruchowa – zabawa się z całą rodziną
    - ktoś z rodziny wypowiada nazwy zwierząt : krowa, kura, kot, indyk, koń, owca itp. , a ty dzielisz na głoski i wykonujesz tyle kroków do przodu, ile jest głosek w danym słowie
  5. „W DOMU NALEPIEJ” - posłuchaj wiersza, porozmawiaj o jego treści, jeśli masz ochotę naucz się na pamięć:
    Dorsz Dionizy, jak bociany, chciał mieć gniazdo pod chmurami,
    lecz, gdy znalazł się na dachu, zaraz drapnął w dół ze strachu.
    Ślimak Dyzio chciał się ukryć, hen, na drzewie , w dudka dziupli,
    a ów dudek z marnym skutkiem, wtykał czubek w kundla budkę…
    Pies się do muszelki wciskał, ale zmieścił tam ćwierć pyska.
    Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie – spadał z niej dwa razy prędzej.
    Pomyśleli… podumali… I do domów się udali.
  6. " NA WIEJSKIM PODWÓRKU „- praca plastyczna , może w niej wziąć udział cała rodzina:
    • wykonajcie makietę wiejskiego podwórka ( uwaga- do tworzenia prac plastycznych wykorzystujcie materiały do recyklingu). Czekamy na prezentacje prac: (facebook - https://www.facebook.com/PSnr2/)
  7.  „MATEMATYKA W ZAGRODZIE” - liczymy, dodajemy (przygotuj liczmany mogą to być klamerki do bielizny, patyczki, wykałaczki, nakrętki po napojach itp. ,układaj je zgodnie z treścią zadań:
    - W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
    - Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
    - Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?
  8.  „WIOSENNA KANAPKA ZDROWEGO TYGRYSKA” - zdrowo i samodzielnie
    Zapraszam was do samodzielnego przygotowania kanapki wiosennej dla siebie , dla całej rodziny. Ważne! ma być kolorowo, zdrowo i samodzielnie! Smacznego! A, może ktoś ma pomysł na małe wiosenne co nieco, czekamy na pomysły!!! (facebook -> https://www.facebook.com/PSnr2/
  9.  „KROWA” - macie w domu lateksowe rękawiczki?
    Nadmuchajcie je i zawiążcie tak, by powstały z nich balony. Na okrąglej części rękawiczki, flamastrami rysujecie krowę tak, aby nadmuchane palce rękawiczki były wymionami krowy. (możecie nam swoje KROWY ,POKAZAĆ NA facebooku -https://www.facebook.com/PSnr2/ )
  10. ” LICZYMY ZWIERZĘTA” – zabawa matematyczna - dokonaj obliczeń za pomocą liczmanów ( pamiętaj – liczmanami są także twoje paluszki ):
    - Na farmie były 4 kury i 5 kaczek. Ile ptaków była na farmie?
    - Kura wysiadywała jajka. Najpierw wykluły się 2 pisklęta, chwilę później – 4, a na końcu 1. Ile piskląt się wykluło?
    - W stajni stały snopki siana: 1 pod drzwiami, 2 przy prawej ścianie, 4 przy lewej ścianie. Ile snopków siana stało w stajni?
  11. ” NA NIEBISESKO DLA AUTYZMU” - 2 kwietnia 2020r , obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Z tej okazji połączmy swoje siły i ubierzmy się na niebiesko! Wysyłajcie nam zdjęcia z tej okazji!

Kochani Rodzice, pamiętajcie! zabawa z dziećmi w domu może polegać na utrwalaniu wiedzy ale w wersji na wesoło jest czymś najpiękniejszym!. Zachęcam do dzielenia się swoimi działaniami . Zróbcie zdjęcie, nagrajcie filmik, pokażcie nam siebie! Przypominam formy kontaktu:
- strona przedszkola na Facebooku
- e-mail do nauczyciela – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- kontakt telefoniczny (sms) – 504 497 713
Pozdrawiam , zostańcie w domu, pa

Drodzy Rodzice! Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

Kategoria:

Aby utrwalić informacje, warto rozmawiać z dzieckiem om tym, w jakim kraju mieszkamy, jakie kraje są sąsiadami Polski, co to znaczy, że należymy do Unii Europejskiej. Warto prowadzić rozmowy o tym, w jakich miejscach kraju mieszkają krewni dziecka, wskazywać te miejsca na mapie Polski. Podczas spacerów ( wycieczek ) warto podkreślać różnorodność fauny i flory naszego kraju, nazywać mijane rośliny. Pozwoli to uwrażliwić dziecko na piękno otaczającego świata.

PROPOZYCJE ZABAW W DOMU POD HASŁEM – „POLSKA TO MÓJ DOM”
(POLSKA TO MÓJ DOM – kilka propozycji piosenek /filmów):
 EDUMUZ- ZDALNE NAUCZANIE: Polska
 "Polak Mały" film o polskich symbolach narodowych dla najmłodszych
 Niezwykłe Lekcje Rytmiki - Jestem Polakiem
 Hymn Polski
 Kto ty jesteś? (słowa) piosenka do słów ST. Bełzy

1. Polska” – doskonalimy umiejętność słuchania wiersza, rozwijamy uwagę słuchową:
( dobrze tu wykorzystać pomoce np.: mapę Europy z zaznaczonym konturem Polski, wyraźnym kształtem Bałtyku, zdjęcia przedstawiające : flagę i godło Polski.)
Zadaniem dziecka jest wskazywanie symboli pojawiających się w treści wiersza.
„Polska” ( frg. /M. Strzałkowska )
Polska leży w Europie. Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem. I to wszystko? Nie! Nie wszystko!
Polska naszą ojczyzna – Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy, I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem, To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy. To odwieczny herb Polaków.
Flaga jest symbolem państwa. Tak wygląda polska flaga-
Biały kolor to szlachetność. Czerwień – męstwo i odwaga.
polskim hymnem Narodowym jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła” – Któż z Polaków nie zna tego?
2.”Mazurek Dąbrowskiego” – wprowadzenie dziecka do właściwego słuchania hymnu narodowego. Po wysłuchaniu hymnu rozmawiamy z dzieckiem na temat: 1); 2)W jakich okolicznościach słuchamy hymnu Polski ?
3)Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest odgrywany gdy Polacy zwyciężą w ważnym turnieju?; Powtarzamy z dzieckiem wers po wersie fragment tekstu hymnu (dwie zwrotki). Odtwarzamy nagranie i prosimy, żeby dziecko (całą rodzina)
spróbowała go zaśpiewać.

3. „Godło Polski” – prezentujemy dziecku godło Polski, prosimy o wymienienie charakterystycznych cech. Następnie dziecko maluje na czerwonej kartce z bloku godło Polski palcami zanurzonymi w białej farbie. Dokleja koronę i wycina kształt godła, który przykleja na szablonie przygotowanym przez dorosłego.

4. „Układamy napis” – z wykorzystaniem liter z ALFABETU, dziecko układa wyrazy np.: POLSKA, Polska,, GODŁO, Godło, WISŁA, Wisła, BAŁTYK, Bałtyk, TATRY, Tatry, KARKONOSZE, WARSZAWA, itp. ( „WARSZAWA STOLICA POLSKI” - propozycje piosenek, słuchowisk ):
 Warszawska syrenka, posłuchaj polskiej legendy
 SERCE POLSKI - WARSZAWA - Piosenka Dla Dzieci o WARSZAWIE
 SYRENA (LEGENDY WARSZAWSKIE) – Bajkowisko.pl – słuchowisko – bajka dla dzieci (audiobook)
 Legenda o Warsie i Sawie
 po wysłuchaniu piosenki, słuchowiska/legendy należy z dzieckiem porozmawiać o miejscach, o których mowa była w utworach, o powstaniu miasta, jego zabytkach itp.
5. „Zabytki Warszawy” – praca plastyczna z plasteliny
Po obejrzeniu /wysłuchaniu piosenek, filmu warto zaprosić dziecko do zabawy plastycznej, której celem będzie stworzenie fragmentu miasta /Warszawy. Proponujemy, by dziecko na kartonie ulepiło z plasteliny jakieś budowle , które zapamiętało
z filmu/legendy/piosenki .
6. „Dziwne wyrazy” - prosimy dziecko o wybranie z zestawu ALFABET 10 liter, które już rozpoznają. Następnie, niezależnie od wybranych liter, dziecko wyjmuje z zestawu samogłoski: a, o, e, u , i , y, . Wyjaśniamy sposób zabawy: „Przykryj swój zestaw liter chustką tak, by go nie było widać. Pięć samogłosek połóż oddzielnie. Wylosuj spod chustki trzy litery i dobierz do nich jedną lub dwie samogłoski. Ułóż z tych liter wyraz i spróbuj go przeczytać. Wyraz nie musi oznaczać konkretnej rzeczy, nie musi też naprawdę występować w języku polskim.
7. „Znajdź rymy” – zabawa ruchowo-słuchowa. Podczas wypowiadania rymowanki dziecko przeskakuje obunóż w lewą stronę, następnie znowu do środka i na prawo. Proponowane wyliczanki;
 Zosia koszyk grzybów niesie. Bo od rana była w… ( lesie )
 Wojtek chciałby pójść do lasu. Ale nie ma na to …( czasu)
 Tutaj rosły dwa maślaki, Ale zjadły je…( ślimaki )
 Julek na łące był dzisiaj z rana, Widział tam żaby oraz… ( bociana )
 Stasio na łące spotkał ropuchę, Co polowała właśnie na … ( muchę )
8. „Gdzie mieszka moja rodzina?” – rozmowa kierowana
Dorosły zaprasza dziecko do rozmowy: Przypomnij mi, proszę, nazwę miejscowości, w której znajduje się nasze przedszkole. Czy to jest miasto, czy wieś? Czy wiesz, gdzie mieszkają Twoi dziadkowie? Czy nasze rodziny/znajomi/ mieszkają w górach?/nad morzem?/ nad jeziorem?/ Jak nazywają się te miejscowości? Zabawa może być prowadzona z użyciem niektórych słów z języka angielskiego: nazwy członków rodziny; w mieście- In a city, w miasteczku – In a Town, na wsi- In a village, w górach- In the mountains, nad morzem – at the seaside.
9. „Zagadki znad Wisły”:
Zagadka pierwsza
Popłyniemy Wisłą, razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta, co leża przed nami.
Już zakręca rzeka i czule oplata
Miasto, co pamięta dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę, mężnych królów wielu, Którzy tu rządzili na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel? No proszę? W… ( Krakowie )
Zagadka druga
Na brzegu Syrenka, Miasta swego broni.
Tarczą się osłania i miecz trzyma w dłoni.
dalej – Stare Miasto- Barwne kamieniczki,
Zbiegają ku Wiśle wąziutkie uliczki.
Zamek , a przed zamkiem na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto, gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski, a zwie się …( Warszawa )
Zagadka trzecia
Teraz popłyniemy do miasta pierników,
sporo się dowiemy tu o Koperniku.
Kiedy wyruszymy, ulicami miasta.
Pomnik astronoma przed nami wyrasta.
To jego nauka sprawiła, że może
teraz kosmonauta w gwiezdne mknąć przestworze.
Pierniki tu lepsze niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy? Do miasta … ( Torunia )
Zagadka czwarta
Płyńże miłą Wisło, płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło – przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem, zostać zapragnęła i o rannej zorzy do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę, że wreszcie jest w …( Gdańsku )

Pozdrawiam Was serdecznie, życzę zdrowia, dużo słońca i tygodnia pełnego wrażeń!
Kochani, zachęcam Was do korzystania ze strony youtube - tu możemy znaleźć piosenki do utrwalania liczenia/ cyfr/liter/wymowy /wiedzy/nauki czytania sylabami/ do śpiewania!!! Czyli po prostu do łatwego i przyjemnego utrwalania wiedzy.
Dziękuję za to, że jesteście z nami, za te przesyłane wiadomości, zdjęcia, smsy, emaile, piękne filmiki, pozdrowienia!!!!
Życzę udanej Zabawy! Zachęcam do dzielenia się swoimi działaniami wykonywanymi w domu na facebooku - https://www.facebook.com/PSnr2/ (przypominam pocztę mailową do wychowawcy grupy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
Do Zobaczenia… Pozdrawiam serdecznie!!!

PROPOZYCJE ZABAW W DOMU POD HASŁEM” WITAJ WIOSNO”

Kategoria:
  1. Ruch to zdrowie, zaczynamy od paru ćwiczeń:
    - „Bociany” – poruszacie się , naśladując bociany. Unoście kolana wysoko, klaszcząc w dłonie pod kolanami, podskakując przy tym i krzycząc „kle, kle, kle”- Żabki” – poruszajcie naśladując skaczące żabki
    - „W poszukiwaniu wiosny” – teraz sami wymyślacie np. nazwy owadów – biedronka, motylek, konik polne ,bąk… i naśladujecie je ruchem
  2. Rachunki pani wiosny” – zabawa matematyczna - jeśli macie w domu klamerki do spinania prania pożyczcie od mamusi. Teraz poszukajcie w domu np. tekturki, może być papierowy talerzyk, mamusia czyta wam wierszyk , a waszym zadaniem jest przyczepienie do tekturki tylu klamerek, ile kwiatów pojawi się we fragmencie wiersza. Zwróćcie uwagę na pytania, które mówią o obliczeniach. Wtedy będziecie wspólnie liczyć, ile kwiatów – klamerek zebraliście.

    OTO WIERSZYK:
    Przyszła wiosna do lasu, z kluczykiem przy pasku.
    A te kluczyki brzęczące ,to kolorowe kwiaty pachnące.
    Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy.
    Oblicz proszę, ile kwiatków wyszło Spod zimowych pierzynek?
    Stąpa wiosna po łące. Zbiera kwiaty pachnące.
    Ma trzy stokrotki, cztery tulipany.
    Powiedz, z ilu kwiatków zrobi wiosna bukiet pachnący?
    Chodzi wiosna po lesie. Promyki słońca w koszach niesie.
    Dwa kosze ma dla kwiatków, trzy dla trawki, trzy dla leśnej zwierzyny.
    Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

  3. „Bocian” – przestrzenna praca plastyczna z wykorzystaniem W43 ( ZAJRZYJ DO WYPRAWKI – TECZKA PLASTYCZNA).
    • Wystarczy wypchnąć elementy i złożyć z nich bociana zgodnie z instrukcją.
    • Można ustawić go na np. kartonie, dokleić zieloną trawkę ( wykorzystaj stare gazety ), ulepić z plasteliny/masy solnej biedronkę, żabkę… ( uwaga- do tworzenia prac plastycznych wykorzystujcie materiały do recyklingu)
  4. CZĘŚĆI CIAŁA – tworzenie wyrazów z wykorzystaniem ALFABETU.
    • spróbujcie ułożyć z kartoników z literami wyrazy będące nazwami części ciała człowieka
    • po ułożeniu wyrazów odczytajcie je sami lub z pomocą rodziców
    • teraz ułożone nazwy wypowiadajcie w języku angielskim ( np. nos- nose, oko – eye, ucho – ear, głowa – head, ręka – arm, , noga – leg )
  5. OWOCE I WARZYWA - zabawa polisensoryczna:
    • przygotuj owoce, warzywa, mogą być pokrojone w cząstki
    • zaproś do zabawy kogoś z rodziny
    • poproś o zawiązanie na oczach chusteczki
    • teraz za pomocą dotyku, węchu, smaku – odgadnij co to za warzywo/owoc
  6. DOMINO WYRAZOWE – zabawa językowa z wykorzystaniem ALFABETU
    • przygotuj swój AFABET, jakiś wyraz np. KOT,
    • teraz ułóż wyraz, który rozpoczyna się ostatnią literą wyrazu KOT, np. TATA
    • ułóż jak najwięcej wyrazów, możesz je ponownie odczytać
    • możesz ogłosić w rodzinie konkurs na najdłuższe domino wyrazowe – najdłuższy ciąg wyrazów ułożonych zgodnie z zasadą
  7. Kochani, zachęcam Was do korzystania ze strony youtube - tu możemy znaleźć piosenki do utrwalania liczenia/ cyfr/liter lub po prostu do śpiewania
    ( śpiewające Brzdące – piosenki np. : „ROZTAŃCZONY LAS”, „JEDEN , DAWA I TRZY”, „ALFABET”, „PIOSENKA O FIGURACH”, „ALFABET WARZYWNO- OWOCOW” i inne )

Pozdrawiam Was i Wasze rodziny, życzę udanej i zwariowanej zabawy i zachęcam do dzielenie się swoimi pracami plastycznymi, na facebooku; www
Czekam na wiosenne prace z bocianem w roli głównej , pa, Kochane Tygryski!

Witajcie Drodzy Rodzice! Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

Kategoria:

Przede wszystkim, aby wszechstronnie rozwijać zdolności, wrażliwość, empatię i zainteresowanie literaturą – warto dziecku czytać książki, zgodnie z jego zainteresowaniami. Można prosić dziecko aby opowiedziało treść znanej baśni lub wymyśliło własną. W codziennych sytuacjach warto pokazywać dziecku prawdziwe pieniądze, przeliczać, określać, co można za nie kupić. Jeśli jeszcze nie macie w naszej Bibliotece Miejskiej karty czytelnika, warto będzie , może już niedługo ją założyć.
PROPOZYCJE ZABAW W DOMU POD HASŁEM – „TAJEMNICE KSIĄŻEK”

1. „Gdzie jest - -f-? „ – doskonalimy umiejętność analizy głosek w słowach, ćwiczymy umiejętność przeliczania głosek w słowach, rozwijamy umiejętność zaznaczania głoski –f- symbolem: (przygotujcie: kartę papieru formatu A4, liczmany: mogą to być patyczki, małe wykałaczki, fasolki , koraliki itp.) Dorosły wymienia słowa, które zawierają głoskę – f- na początku, w środku, na końcu (fotel, farba, flaga, foka, kufer, lufa, telefon. kartofel, żyrafa, elf, fotograf, klif, gryf, kilof) Prosimy teraz dziecko, aby na kartce ułożyło tyle patyczków, ile głosek mają te słowa. Następnie , prosimy aby w miejsce głoski – f – zamiast patyczka ułożyło koralik.
2. „Ulubiona bajka” – zachęcamy dziecko, aby zastanowiło się, jaka jest jego ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. Prosimy by dziecko zastanowiło się z czego są zrobione książki? Podpowiadamy, ze książki mogą być też elektroniczne – do czytania lub do słuchania. Pooglądajmy i nazwijmy książki , które mamy w domu (albumy, atlasy, książki obrazkowe, komiksy, książki elektroniczne – e-booki i adiobooki.
3. „Jak powstaje książka” – zaprośmy dziecko na filmy: https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI

4. „Opowiadanie o papierze” – obejrzyjmy najpierw film w wersji angielskiej (z napisami w języku polskim)
1)opowiadamy jak powstaje papier
2) wykonujemy działania matematyczne
3) zadaniem dziecka jest zapisanie działań i podpisanie się na kartce ( kartka formatu A4, ołówek )
Opowieść: W pewnym lesie stały obok siebie cztery drzewa – wysokie i stare. Pewnego dnia drwale ścięli jedno z nich. Ile drzew zostało? Ciężarówka wiozła do tartaku osiem ściętych drzew. po drodze zatrzymała się w miejscu wycinki i pracownicy zapakowali na ciężarówkę jeszcze jedno drzewo. Ile drzew było razem na przyczepie ciężarówki?
( dziecko może zapisywać liczbę drzew cyframi, symbolami np. kropkami lub rysunkami. Nie należy podpowiadać, w jaki sposób dziecko ma wykonać to zadanie – wszystkie odpowiedzi są poprawne, jeśli prowadzą do właściwego wyniku.
5. „Do krainy baśni zabieram „ – zabawa słowna, słuchowa, pamięciowa; zabawa dla całej rodziny. Prosimy dziecko, aby wymyśliło i zapamiętało nazwę przedmiotu rozpoczynającego się głoską – f- . następnie rozpoczynamy zabawę słowami: „Do krainy baśni zabieramy fotografię i prosimy dziecko o powtórzenie tych słów, oraz o dodanie własnego słowa rozpoczynającego się głoską –f- np.: „Do krainy baśni zabieramy fotografię i fotel ; zabawa trwa dalej…
6. "Mała książka - wielki człowiek"; Mietek Szcześniak- posłuchajcie tej piosenki, porozmawiajcie o jej treści, spróbujcie się jej nauczyć, a może nagracie filmik jak wy tę piosenkę sami wykonujecie? proszę spróbujcie, czekamy!!!
7. „ Polisensoryczna książeczka”- przestrzenna praca plastyczna zaproście dziecko do stworzenia książki, za pomocą której będą mogli opowiadać o uczuciach, jakie towarzyszą im w domu. Książka ta nie może jednak zawierać słów ani typowych obrazków. Wszystkie informacje mogą być z niej odczytane za pomocą dotyku, np. delikatny, mięciutki materiał może kojarzyć się z czymś miłym, co lubimy. Porozmawiajcie chwilę z dzieckiem o tym, jakie informacje ma zawierać książeczka, teraz można zabrać się do pracy. Dziecko zszywaczem może połączyć kilka kartek z bloku ( najlepiej technicznego) . Teraz z przyniesionych wcześniej materiałów - nasion, tkanin, patyczków, kamyczków, koralików, mchu , kory, folii itp. – tworzy książeczkę polisensoryczną. Po skończonej pracy omawiamy jej wykonanie, prezentujemy rodzinie, układamy w pokoju dziecka… Udanej zabawy!!!
8. „Wielki skarb”- zapraszamy dziecko do wysłuchania wiersza, zapamiętania, o czym zdaniem autorki wiersza, opowiadają książki:

WIELKI SKARB ( B .S. Kossuth)
Mam przyjaciela – wielki skarb, największą radość w świecie.
Któż to? Aha, nie powiem, nie… Z łatwością odgadniecie.
Chciałbym z nim przebyć cały dzień, lecz mi nie daje niania.
- Ej, Jurku, chodź, na spacer czas, dość tego już czytania.
Tak, książka to przyjaciel mój – przyjaciel prawie żywy.
On opowiada cudów moc, o świecie prawi dziwy.
O górach, morzach niesie wieść, o naszej własnej ziemi,
wypowie wiersz lub cudną baśń – czym? Literkami swymi.
Więc cieszę się, że książkę mam. Och, czytać pragnę wiele!
Nie niszczę ich, bo książki me – najlepsi przyjaciele.
Możemy zaprosić dziecko do nauki na pamięć wybranych strof wiersza, części lub całego wiersza w zależności od możliwości dziecka.
9. „Ile kosztuje ta książka?” – zabawa tematyczna w księgarnię z wykorzystaniem modeli monet i banknotów z wyprawki ( nr 10)
10. „Zagadki – rymowanki” – odgadywanie zagadek. Zapraszamy dziecko do zabawy: „Za chwilę powiem kilka zagadek. Odpowiedź na nie powinna rymować się z zagadką.
Wszystkie zagadki dotyczą baśni, bajek i legend, które znacie”
1) W Krakowie mieszka wawelski smok, co zieje ogniem przez cały…( rok )
2) Krasnoludek jest malutki, tak jak wszystkie … ( krasnoludki )
3) Kto z krasnalami w tym domku mieszka? To jest na pewno Królewna…. ( Śnieżka)
4) Kto był dobry dla Kopciuszka? Chrzestna matka, czyli…( wróżka )
5) Czerwony kapturek do babci wędrował, Lecz wilk się zaczaił, za drzewem się … ( schował )
6) Groźna baba Jaga domek ma z piernika. Kto ją spotka w lesie, niechaj prędko …( znika )
7. Gdy kot buty dostał, Janek księciem … ( został )
8. Rzecz to znana, całkiem pewna, Że Pinokio powstał z… ( drewna )
Kochani, zachęcam Was do korzystania ze strony youtube - tu możemy znaleźć piosenki do utrwalania liczenia/ cyfr/liter/wymowy /wiedzy lub po prostu do śpiewania (
Dziękuję za to , że jesteście z nami, za te przesyłane wiadomości, zdjęcia, smsy, emaile, pozdrowienia!!!! Pozdrawiam Was i Wasze rodziny, życzę udanej zabawy! Zachęcam do dzielenia się swoimi działaniami wykonywanymi w domu na facebooku; https://www.facebook.com/PSnr2/ DO Zobaczenia… Pozdrawiam serdecznie!!!